vertel het drie keer

Vertel het drie keer

Geschatte leestijd: 4 minutes

Vertel het 3 keer

Als spreker willen we onze boodschap goed overbrengen. Elke presentator wil in ieder geval dat het publiek de boodschap begrijpt. In sommige gevallen wil je als redenaar het publiek zelfs overtuigen.

Hoe kun je als er redenaar voor zorgen dat het publiek je boodschap goed begrijpt? Hier zijn een heleboel technieken voor.

Vertel het drie keer

Hetzelfde meerdere malen aanreiken

Hetzelfde meerdere malen aanreiken

Vertel eerst waarover je wilt vertellen.
Vertel dan wat je te vertellen hebt.
En vertel vervolgens wat je verteld hebt.

Vertel het vaker

De tanden van een vork

Tanden van een vork

Denk om dit te onthouden aan een vork. De vork is de zogenaamde gehele presentatie. En elke tand is een deel van de presentatie. De eerste tand is waarover ga je spreken. De tweede tand is je werkelijke verhaal. En de derde tand van de vork is de conclusie. De vierde tand: dat ben jij zelf want zonder jou gaat die presentatie niet lukken.

Begin eerst met je onderwerp (1)

Bij het begin van de presentatie zou ik starten met iets aparts en ludieks. Tijdens deze introductie en vooral aan het einde daarvan is het belangrijk dat je aangeeft waar je het over wilt gaan hebben. Hierdoor kan het publiek zich voorbereiden en focussen op het onderwerp.

Breng dan je hoofd boodschap (2)

Tijdens dit gedeelte vertel je als presentator uitvoerig over het onderwerp en je boodschap. In dit gedeelte leg je uit en verklaar je de boodschap. In dit gedeelte kun je ook de voordelen, nadelen, consequenties en eventuele oplossingen aangeven.

Geef dan een herhaling met een samenvatting (3)

Vat de boodschap kort samen. Geef eventueel kort, duidelijk en concreet de pluspunten, minpunten, gevolgen en het eventuele antwoord aan. Dit is ook het gedeelte waar je als spreker een conclusie en eventueel advies kunt geven.

Vertel het drie keer

De kracht van meerdere malen vertellen

Meerdere malen vertellen heeft kracht

De kracht van meerdere malen vertellen is dat het publiek in delen hoort waar het precies over gaat. Hierdoor is de kans erg klein dat iemand in het publiek niet begrijpt waar over gesproken wordt.

Door dat je eerst vertelt over wat je wilt vertellen kunnen de luisteraars zich voorbereiden. Bij het begin van de presentatie is het mogelijk dat de gedachten van de toehoorders bij andere zaken zijn. Door te vertellen waar je het over wilt gaan hebben is er tijd voor het publiek om te schakelen. Dit voorkomt dat ze worden “overvallen”.

Een krachtig einde wordt goed onthouden. Als je dus een krachtige samenvatting geeft met een duidelijke conclusie, tips of adviezen wordt dit goed onthouden. Vooral omdat ze dit al eerder gehoord hebben.

Herhaling zorgt er voor dat de boodschap beter blijft hangen. Kortom, de kracht van deze techniek ligt in voorbereiding op en herhaling van de boodschap:

  1. vertel waarover je wilt gaan vertellen
  2. vertel je verhaal
  3. en vertel dan waar je over gesproken hebt!

Vaker vertellen


Over spreken voor publiek

Als je regelmatig professionele presentaties moet geven dan is een goede presentatietraining een must. Die kan ik je bieden. Een-op-een.

Maar we hebben ook een budget variant, onze CD Winnend Presenteren kom je goed beslagen ten ijs. En je kunt hier onze checklist voor presentaties downloaden.

Is dit leuk om te delen met je volgers?




Gepubliceerd op: 26-1-2017
Voor het laatst bijgewerkt op: 9-1-2022

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.