Home » Blog » Zakelijk speechen » Publiek tot actie aanzetten
publiek tot actie aanzetten

Publiek tot actie aanzetten

Geschatte leestijd: 4 minuten

Publiek tot actie aanzetten

Als manager wil je soms dat de medewerkers na de presentatie actie ondernemen. Als trainer, coach en in een aantal andere beroepen geldt precies hetzelfde. Je kunt als manager door je presentatie invloed op het gedrag en handelen van de medewerkers uitoefenen. Hoe kun je je publiek tot actie aanzetten?

Publiek tot actie aanzetten: vertel wat je verwacht

Het is heel simpel: vertel wat je van de medewerkers verwacht. Vertel wat je  verwacht van hun houding, optreden en gedrag. Beschrijf exact wat je voor ogen hebt. Van groot belang is dat je aangeeft wat er nu gebeurt en daarna vertelt wat je werkelijk zou willen dat er zou gebeuren.

Verduidelijk dit met twee tot drie voorbeelden. Gebruik het liefste voorbeelden van situaties die zich werkelijk hebben voorgedaan en die dus herkenbaar zijn voor jee medewerkers. Zorg dat je medewerkers er niet op aanvalt. Hierdoor wordt wat je bedoelt volkomen duidelijk.

Wil je dat de medewerkers de klanten vermaken en voor hun gaan jongleren? Wil je dat de medewerkers de loper uitrollen bij bezoek? Geef het aan!

Geef een stappenplan

Tot actie aanzetten: geef vervolgens aan welke concrete stappen je medewerkers moeten nemen. Vertel duidelijk wat de verschillende stappen zijn. Leg het accent op de eerste stap die ze moeten nemen.

Als een lawine eenmaal rolt of schuift gaat het vanzelf, maar de lawine in gang zetten is lastiger. Je moet dus proberen om je medewerkers de eerste stap te laten zetten, je moet ze tot actie aanzetten.

Overtuigend presenteren

Als je hulp nodig hebt, hebben we een training overtuigend presenteren voor je. En we hebben ook een budgetvariant: onze presentatiecursus op CD.

Ik ben een Nederlandse motiverende spreker en ben dus gewend om presentaties te geven. Als je een spreker zoekt en voor 1 september boekt voor een datum in 2022, dan heb ik een aanbieding voor je.

logo team leisure

Team Leisure: Geweldige positieve energie

Rob had mij en het team vanaf de eerste seconden gegrepen. Geweldige positieve energie. Echt een aanrader! Ik wil je nogmaals hartelijk bedanken voor je fantastische energie en inzichten vanmorgen. Ik spreek namens ons allen als ik zeg dat we onafgebroken en helemaal in je verhaal zaten. Jouw presentatie sloot naadloos aan op onze teamsessie. …

Team Leisure: Geweldige positieve energie Lees meer »

Publiek tot actie aanzetten: stel een vraag

Ik zal je nu vertellen hoe je je medewerkers tijdens je presentatie in actie kunt krijgen. Stel een vraag!

  • Bijvoorbeeld: “Hoe kun jij als medewerker klantvriendelijker zijn?”
  • Geef dan aan: je krijgt twee minuten om over deze vraag na te denken. Na twee minuten vraag ik een aantal van jullie naar hoe je klantvriendelijker denkt te kunnen zijn.
  • Na een aantal medewerkers die vraag gesteld te hebben kun je de volgende vraag stellen: “Wat ga jij vanaf nu veranderen om klantvriendelijker te zijn?”
  • Daarna vraag je een aantal medewerkers naar de manier waarop ze dit aan gaan pakken. 

Door deze vragen te stellen heb je de medewerkers de eerste stap laten zetten en heb je dus hun houding en optreden beïnvloed.

Einde van de presentatie

Je kunt eindigen met je medewerkers te herinneren aan de antwoorden die ze op deze vragen gegeven hebben. Dus hoe je klantvriendelijker kunt zijn en vooral wat je medewerkers concreet gaan doen om klantvriendelijker te zijn.

Stimuleer je medewerkers om deze nieuwe aanpak vanaf de eerst volgende klant toe te passen. Zeg dus iets als: “Ook al is de klant in jouw ogen heel erg lastig en vervelend, pas de nieuwe aanpak vanaf nu toe!”

Meer mogelijkheden

In dit artikel heb ik je de meest voor de hand liggende techniek aangereikt. Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden.

Als je dat wilt kan ik je leren een overtuigende presentatie te geven waar jijzelf lol aan beleeft. En daarna weet je precies hoe je het publiek in actie krijgt.

Als motiverende spreker spreek ik zelf vaak met veel plezier voor ondernemersverenigingen. Hier kun je me vinden op LinkedIn.

Checklist voor presentaties

Gratis checklist voor presentaties

Deze checklist is geschikt voor iedere soort presentatie, dus ook voor de presentatie die jij aan het voorbereiden bent.

Rob Wuijster

Rob Wuijster

Specialist in teambuilding

Transformeert een groep mensen tot een team

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *