Home » Blog » Zakelijk speechen » Geheimen van de beste sprekers
geheimen van de beste sprekers

Geheimen van de beste sprekers

Geschatte leestijd: 6 minuten

Geheimen van de beste sprekers

De beste sprekers worden gevraagd voor congressen, symposia en bedrijfsevenementen. Bedrijven, instanties en particulieren zijn bereid om hiervoor flink te betalen. Het publiek wil graag een uur, anderhalf uur of langer besteden om naar deze sprekers te luisteren.

Als je eenmaal in de zaal zit word je geïnspireerd, gemotiveerd, betrokken en geëmotioneerd. Je zit op het puntje van je stoel en je hangt volledig aan de lippen van de spreker. Je hebt plezier en wordt helemaal meegezogen en meegenomen in zijn of haar verhaal. Maar hoe doen die sprekers dat nou?

Kijken naar topsprekers: wat doen ze?

Om een betere spreker te worden is het goed om naar ervaren en gerenommeerde sprekers te kijken. Deze sprekers hebben hun sporen al ruim verdiend. Door naar deze sprekers te kijken kun je echt de professionele trucs ontdekken. Van deze mensen kun je de geheimen van de beste sprekers leren.

Ik heb gekeken en gelezen hoe de topsprekers presenteren. In dit artikel vertel ik je over een aantal dingen die ze doen. Deze kennis kun je zelf ook in je presentaties gebruiken met als doel een betere presentatie te geven en de doelstelling van je presentatie te bereiken.

Titel van de presentatie

Topsprekers besteden veel tijd aan het bedenken van een titel. Ze bedenken een titel die onmiddellijk de nieuwsgierigheid bij het publiek wekt. Ze prikkelen met deze titel het publiek. Het publiek is dan benieuwd en geïnteresseerd: wat gaat de spreker vertellen? Hierdoor heeft de spreker direct de aandacht.

Soms gebruiken ze ook een mysterieuze titel. Dananjaya Hettiarachchi  had de volgende titel voor zijn presentatie bedacht: ‘’I see something’’. Naast dat de titel mysterieus is, is de titel ook wel grappig. Hoe je het draait, wendt of keert, hij had voordat hij met zijn presentatie begon al de aandacht! Het publiek vroeg zich af waar hij over zou gaan spreken.

Entree

Als een topspreker aangekondigd is komt de spreker het podium op lopen. Hij zegt niets. Hij loopt naar degene die hem aangekondigd heeft en geeft hem een hand. Gedurende hele periode heeft hij een glimlach op zijn gezicht. Al glimlachend en zelfverzekerd wandelt hij naar de positie waar hij de presentatie gaat geven.

Daar aangekomen blijft hij staan en zegt hij niets. Hij wacht. Hierdoor straalt hij zelfvertrouwen uit en wordt de spanning bij het publiek opgebouwd. Het is stil. En dan pakt hij een bloem uit zijn revers. Hij ruikt aan de bloem en is nog even stil. En dan begint hij zijn verhaal!

Wat doen de beste sprekers?

Ik heb iets gelezen over een spreker die er van uitging dat het publiek niet geneigd is om lang te luisteren. Daarom heeft hij naar manieren gezocht om het publiek te verleiden om aandachtig te blijven luisteren. Hij is in de huid van het publiek gekropen.

Als je dat doet ontdek je dat er manieren zijn om het publiek te boeien zodat ze aandachtig blijven luisteren. Deze spreker heeft zich dus verplaatst wat het publiek interessant, leuk, boeiend en belangrijk vindt.

Inhoud van de presentatie

Deze topsprekers vertellen niet zomaar iets. Ze vertellen iets wat van zeer grote waarde is. Ze vertellen iets extreem belangrijks. En dat is iets waar je iets aan hebt. Iets dat het leven van het publiek verrijkt.

Deze sprekers vragen zich af wat hun speech het publiek oplevert en waar het publiek iets aan heeft.

Dat wat de spreker vertelt is ontstaan uit de vraag: waar heeft het publiek iets aan? Deze topsprekers verdiepen zich in het publiek. Wat is belangrijk voor het publiek? Waar hebben de luisteraars iets aan? Wat interesseert ze?

Hoofdpunten beperken

Topsprekers beperken zich tot een aantal hoofdpunten. Dat zijn de punten waar het werkelijk om gaat. Sommige sprekers kiezen voor maximaal vijf hoofdpunten terwijl andere sprekers voor drie hoofdpunten kiezen. Ze spreken allemaal niet over details.

Het beperken van het aantal hoofdpunten heeft als resultaat dat de boodschap duidelijker overkomt.

Het eind plannen

Het gehoor herinnert zich het einde van de presentatie het beste. Dit is dan ook de reden waarom succesvolle sprekers extra veel aandacht aan het einde schenken. Ze plannen het einde tot in de puntjes. Dit gedeelte hebben ze vaak volledig uit hun hoofd geleerd.

In het einde plannen ze het allerbelangrijkste van de presentatie. Dit zijn de dingen waarvan ze willen dat ze bij het publiek blijven hangen. Dit gedeelte moet dan ook echt indrukwekkend zijn. Vaak brengen ze hier emoties over. Als het gehoor emotioneel is blijft de boodschap beter hangen en voelt het publiek zich ook meer betrokken.

Leren van de meesters

Leer van de meesters en pas de besproken dingen toe. Je zult zien dat je hierdoor veel betere presentaties gaat geven. Kijk naar de sprekers die bewezen hebben dat ze voor een publiek een goede presentatie kunnen geven. Zij hebben veel ervaring en kennis om de boodschap goed over te brengen. Zij weten exact hoe je het beste met een publiek om kunt gaan.

Wil je dit ook leren? Volg dan een goede presentatie training. Ik kan je leren wat je weten moet in een een-op-een presentatietraining op maat.

En we hebben ook een presentatiecursus op CD voor je die je snel in huis kunt hebben.

Ben ik misschien de spreker die je zoekt voor je bedrijfsevenement? Dan kun je me rechtstreeks boeken. Maar het kan ook via een bureau. Bijvoorbeeld via Quality Bookings.

Checklist voor presentaties

Gratis checklist voor presentaties

Deze checklist is geschikt voor iedere soort presentatie, dus ook voor de presentatie die jij aan het voorbereiden bent.

Rob Wuijster

Rob Wuijster

Specialist in teambuilding

Transformeert een groep mensen tot een team

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *