einde van een presentatie

Einde van een presentatie

Geschatte leestijd: 4 minuten

Einde van een presentatie

Een deel van het einde van een presentatie is: zeggen wat je van het publiek verwacht. Vraag iets of adviseer iets dat het publiek zou moeten gaan doen.

Je adviseert wat ze het beste kunnen doen of laten, hoe ze het beste kunnen handelen en optreden en hoe ze het gunstigste kunnen denken. Kortom welke actie ze moeten ondernemen!

Aan wie je ook presenteert, vertel hoe mensen een positieve bijdrage kunnen leveren of hoe jij denkt dat ze iets positiefs kunnen toevoegen of hoe ze ergens hun voordeel mee kunnen doen. Dat wat je zegt is uiteraard afhankelijk van wie het publiek is en wat je boodschap van de presentatie is.

Het einde van je presentatie

Onderscheid jezelf als spreker

Jezelf als spreker onderscheiden

Als je een presentatie geeft heb je een mogelijkheid om door je presentatie iets duidelijk te maken en te onderbouwen. Je kunt je als spreker onderscheiden door aan te geven hoe het publiek iets positiefs kan toevoegen of hoe ze ergens voordeel uit kunnen halen.

Doordat je toehoorders in de flow van de goede presentatie zijn zullen ze hier ook voor open staan! Nu zijn je luisteraars gemotiveerd en geïnspireerd en waardoor de kans groter is dat ze werkelijk actie ondernemen.

Video

appel ontwerpt

Lyan Appel: Hij houdt je aandacht vast van het begin tot het einde

Voor de eerste keer naar de Open Coffee Utrecht. De spreker van die dag is Rob Wuijster met de training “gedachten zijn krachten’. Het enige wat ik van Rob weet, staat te lezen op de site van de Open Coffee: “voormalig bondscoach van het Zwitserse nationale heren hockey team (…)”. Nadat iedereen was gaan zitten …

Lyan Appel: Hij houdt je aandacht vast van het begin tot het einde Lees verder »

Het einde van je presentatie

Praktisch voorbeeld van een presentatie-einde

Praktisch voorbeeld einde van een presentatie

Dit wil ik verduidelijken door een voorbeeld te geven. Jij als manager, leidinggevende of directielid vindt dat je medewerkers beter moeten samenwerken.

In je presentatie kun je het waarom en het hoe daarvan aangeven.

Aan het einde van de presentatie zou je kunnen aangeven dat je verwacht dat iedereen de volgende twee dingen doet. Vraag je toehoorders om wanneer ze thuiskomen om pen en papier te pakken en voor zichzelf de volgende vraag te beantwoorden:

Wat kan ik zelf doen om een betere samenwerking te krijgen?

Zowel jij als spreker als de presentatie worden waardevoller doordat het publiek actie zal ondernemen. Luisteren is belangrijk, maar het gaat uiteindelijk toch om de werkelijke actie, het gevolg na de presentatie.

Je bent een goede presentator als het publiek na je presentatie vrijwillig actie neemt.

Een voorbeeld uit mijn eigen vak. Ik ben een goede spreker als mensen geconcentreerd naar me luisteren. Ik ben een geweldige spreker als ik het publiek werkelijk zo ver krijg dat ze zich bewust verder gaan ontwikkelen.

Welk type spreker wil jij worden?

Als je gezocht hebt naar een goed einde van je presentatie, vergeet dan vooral niet dat dit goede einde alleen een functie heeft als iedereen nog wakker is. Hoe je dat voor elkaar kunt krijgen kun je lezen in het artikel over Energizers in je presentatie. Meer handige tips kun je vinden in de handleiding voor mensen die gaan spreken voor publiek.

Als je presenteren lastig vindt en het toch telkens uit hoofde van je functie moet doen, overweeg dan om een privé training presenteren te volgen. En je hebt zeker onze presentatiecursus op CD Winnend Presenteren nodig. Ik ben een boeiende spreker en ik zou het leuk vinden mijn netwerk op LinkedIn uit te breiden met jou.

Met dank aan Mohamed Hassan voor het beeld in de uitgelichte afbeelding


Gepubliceerd op: 3-3-2016
Voor het laatst bijgewerkt op: 13-4-2022

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.