Home » Blog » Zakelijk speechen » Betrek het publiek bij je presentatie
betrek het publiek

Betrek het publiek bij je presentatie

presentatietrainer kiezen
Presentatietrainer Rob Wuijster

Geschatte leestijd: 4 minuten

Betrek het publiek bij je presentatie

De spreker begon je te irriteren. Het enige waar je aan kon denken was het moment van het einde van de presentatie en de dingen die nog op je to-do-lijstje stonden. Herkenbaar?

Onthoud dat deze gevoelens ook bij het publiek kunnen ontstaan wanneer jij een presentatie geeft. Waarschijnlijk zorgt deze gedachte er direct voor dat jij je onprettig voelt. Deze situatie wil je toch absoluut voorkomen? Ik wil je graag helpen met het voorkomen van een dergelijke situatie.

Presentatietip: betrek het publiek

Ik wil je nu een tip geven hoe je het publiek bij je presentatie betrokken kan houden en dat ze de presentatie als fijn, nuttig, waardevol en goed ervaren en volop gefocust zijn.

De tip is:

Betrek het publiek bij je speech.

Een heel eenvoudige, maar efficiënte en effectieve manier om het publiek bij je presentatie te betrekken en betrokken te houden is het stellen van een vraag.

Stel een vraag

Je kunt dit voorbeeld vast wel zelf vertalen naar je eigen situatie en speech.

Hoe zouden we de omzet kunnen vergroten?

Hoe kunnen we er voor zorgen dat de klanten meer kopen?

Door het stellen van deze vraag voelen je medewerkers zich betrokken en gaat het publiek nadenken over je vraag. Als je wilt dat het publiek betrokken blijft is het van groot belang om iedereen de gelegenheid te geven om zijn antwoord hierop te geven.

Een groot publiek betrekken bij je presentatie

Als je voor veel mensen presenteert is het natuurlijk niet haalbaar om iedereen het woord te geven. Geef een aantal mensen de mogelijkheid om hun oplossing te vertellen, daarna kun je de antwoorden kort herhalen en dan de vraag stellen ‘’Is er nog een mogelijkheid die nog niet genoemd is?’’ Hierdoor sluit je uit dat dezelfde antwoorden gegeven worden.

Voor- en nadelen

  • Het voordeel van deze techniek is dat je iedereen stimuleert om zelf te denken, waardoor iedereen betrokken raakt.
  • Het nadeel van deze techniek is dat slechts een aantal mensen werkelijk in actie gekomen is.

Je kunt het publiek wel dwingen tot het nemen van meer actie. Je kunt dat doen door te vragen het beste antwoord te kiezen en hierbij naar een bepaalde plaats in de zaal te lopen. Dan heb je gelijk een energizer.

Bewust kiezen

Als er vijf verschillende antwoorden gegeven zijn kun je voor ieder antwoord één plaats in de zaal aanwijzen. Het publiek moet dan naar de plaats gaan die staat voor de oplossing die in hun ogen beste oplossing is. Hierdoor krijg je dat ze moeten nadenken, bewust een keuze moeten maken en moeten bewegen.

Uitleggen

Je kunt ook aangeven dat je daarna uit elke groep één medewerker vraagt om de reden voor zijn keuze uit te leggen. Hierdoor noodzaak je mensen nog meer om na te denken over de keuze die ze maken.

Betrek het publiek

Als je in het openbaar spreekt, doe je verhaal, maar stel af en toe ook een vraag. Hierdoor raakt het publiek betrokken en blijft het publiek ook betrokken bij je presentatie.

Meer ideeën om het publiek te betrekken kun je vinden in het artikel Voor medewerkers presenteren. Ook als je niet voor medewerkers hoeft te presenteren kunnen de tips in dit artikel inspirerend zijn.


Als je regelmatig gaat presenteren dan is een goede presentatietraining geen overbodige luxe. Ik kan een uitstekende presentatietraining bieden waarin je leert overtuigend te presenteren.

En we hebben ook een budgetvariant: onze presentatiecursus op CD. Daarnaast kun je massa’s tips vinden in onze handleiding voor sprekers.

Ik ben motivational speaker. Je kunt me hier vinden op LinkedIn.

Checklist voor presentaties

Gratis checklist voor presentaties

Deze checklist is geschikt voor iedere soort presentatie, dus ook voor de presentatie die jij aan het voorbereiden bent.

Rob Wuijster

Rob Wuijster

Specialist in teambuilding

Transformeert een groep mensen tot een team

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *