band met het publiek

Band met het publiek

Geschatte leestijd: 4 minuten

Band met het publiek

Het is belangrijk het publiek te boeien, te betrekken en plezier geven. Hierdoor zal er een band met het publiek ontstaan. Door de goede sfeer en band zal je boodschap goed overkomen. Het publiek zich bij jou en je presentatie betrokken voelen. En er zal een plezierige interactie plaatsvinden.

Band met het publiek

Ingrediënten

Ingrediënten

Deze ingrediënten heb ik zelf samengesteld, toegepast en getest. Met deze ingrediënten lukt het om een band met je publiek op te bouwen. Ze hebben een enorme invloed op je presentatie.

Vertel zoals je tegen vrienden praat

Emotie

Lach

Band met het publiek

Vertel zoals je tegen vrienden praat

Vertel zoals je met je eigen vrienden spreekt

Met je vrienden heb je een sterke band. Je mag elkaar en je vindt elkaar aardig. En daardoor spreek je op een bepaalde manier tegen elkaar.

Je kunt dit ook omdraaien. Als je op dezelfde toon en manier tegen je publiek spreekt zoals je tegen een vriend spreekt, dan geeft dat een vriendschappelijk gevoel. Het schept een band! Door die band krijg je een totaal andere sfeer. En deze sfeer is gunstig voor zowel het publiek als voor jouzelf.

Afstandelijkheid

Vergelijk dit eens met een spreker die zijn verhaal op een afstandelijke manier vertelt. Het verhaal op zich kan goed zijn, maar er is geen band! En door het ontbreken van deze band is er minder betrokkenheid en zal er minder interactie zijn. De sfeer is goed, maar niet fantastisch. Hierdoor zal de boodschap minder goed overkomen en wordt de presentatie minder goed onthouden.

Spreek op de manier waarop je tegen je vrienden spreekt: warm, met gevoel, met respect en met waardering . Laat doorschemeren dat je het publiek leuk vindt en dat je het publiek sympathiek vindt.

Band met het publiek

Emotie

Emotie

Emotie is bij presentaties van een enorm belang. Als je spreekt, laat dan je emoties zien aan je publiek. Als je ergens opgewonden over bent, laat dat zien. Ben je ergens niet mee eens, laat dit doorschemeren. Ben je ergens verwonderd over laat dit dan voelen.

Dit tonen van emoties heeft twee doelen. In eerste instantie benadruk je de boodschap. Je komt hierdoor overtuigender en duidelijker over. De boodschap wordt versterkt door de emotie die je eraan meegeeft.

Ten tweede, publiek is gevoelig voor emoties. Een verhaal met emoties heeft voor je publiek meer kracht dan een verhaal zonder emoties. De boodschap komt duidelijker over en je publiek onthoudt de boodschap hierdoor beter. Daarnaast zal je publiek meer bereid zijn om actie te ondernemen. Kortom: je publiek wordt geraakt!

Band met het publiek

Lach

Lach

Als er zich een situatie voordoet die leuk en grappig is, lach dan of glimlach. Toon het publiek dat je het leuk vindt en dat jij er ook om kunt lachen. Hierdoor laat jij als spreker zien dat je een echt mens bent.

Lachen als er zich een leuke en grappige situatie zich voordoet heeft een groot aantal voordelen. Het geeft zowel het publiek als jouzelf ontspanning en plezier. Daarnaast zorgt dit ervoor dat er een band tussen het publiek en jou als spreker ontstaat.

Er ontstaat een plezierige sfeer en door deze sfeer groei jij als spreker tijdens de presentatie. De boodschap komt beter over, zal beter onthouden worden en je publiek ervaart de presentatie als erg goed en leuk.

Band met het publiek


Leren presenteren

Leren presenteren

Doe jezelf als spreker en het publiek een groot plezier. Schep de band met je publiek en pas dit principe toe! Je zult merken dat de sfeer verbetert en dat de presentatie in de smaak zal vallen.

Leren presenteren kan met een groep mensen, het kan een-op-een maar het kan ook met een goede cursus. En je kunt ook kiezen om het allemaal te doen. Net wat je wilt. Maar denk er altijd aan een band met je publiek op te bouwen.


Gepubliceerd op: 27-10-2016
Voor het laatst bijgewerkt op: 3-1-2022

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.