Geschatte leestijd: 3 minutes
Aandacht vasthouden
Een manier om de aandacht vast te houden is: bij het begin van een lezing aangeven wat de inhoud van de lezing het publiek oplevert!
Als de luisteraars weten wat het oplevert vang je hun aandacht: ze zijn één en al oor. Ze kunnen er nu eenmaal beter van worden. En als ze ergens beter van kunnen worden en als mensen de waarde van de presentatie voor zichzelf inzien, vinden ze de presentatie interessant.
Aandacht vasthouden
In de eerste minuten
Aandacht vangen in de eerste minuten
Ik ben er van overtuigd dat je in de eerste minuten van je presentatie moet aangeven waarom het voor het publiek een voor hunzelf waardevolle presentatie is.
Meestal start ik de presentatie met een klein verhaaltje waarin de essentie van de presentatie in verweven is. In dit verhaaltje stel ik direct vragen om contact met het publiek te krijgen. Hierna geef ik het belang van deze presentatie voor het publiek aan.
Aandacht vasthouden
Belang van je presentatie
Belang van je presentatie
Een aantal voorbeelden van hoe je het belang van de presentatie voor het publiek kunt aangeven:
- Als je de inhoud van deze presentatie toepast kun je een enorm succesvolle carrière krijgen
- Als je de tips van deze presentatie gebruikt kun je elk team succesvol leidinggeven
- Deze presentatie kan je leven een enorme boost geven
Aandacht vasthouden
Belofte
Aandacht vasthouden: belofte
Eigenlijk doe je een soort belofte die uitkomt als het publiek de dingen doet die je vertelt.
- Anders gezegd, als ze doen wat jij zegt krijgen ze resultaat!
- Of, door met aandacht te luisteren naar je presentatie krijgt het publiek inzicht en kennis.
Hierdoor ontstaat een situatie dat het publiek graag naar je zal willen luisteren om er uiteindelijk zelf beter van te worden!
Gerelateerde artikelen
Als je meer praktische tips wilt om te leren beter te presenteren, kijk dan bij onze CD Winnend Presenteren.
Ik ben een Nederlandse motivational speaker en ik zou het leuk vinden met je te linken op LinkedIn.