Bijgewerkt op 19 september 2023
Vertel alles drie keer
Teamleden kunnen alleen goed samenwerken als alles duidelijk is. En als iedereen op één lijn zit. En dat lukt alleen als je als leidinggevende de boodschap goed over kunt brengen. En elk teamlid doet wat hij moet doen.
Als leidinggevende wil je daarom dat de boodschap goed overkomt. Je wilt dat elk teamlid de boodschap begrijpt, onthoudt en toepast. In sommige gevallen wil je als leidinggevende het team zelfs overtuigen.
Hoe kun je als leidinggevende ervoor zorgen dat alle teamleden de boodschap goed begrijpen? Hier zijn een heleboel technieken voor. Vertel iets op meerdere manieren!
Vertel het vaker: de tanden van een vork
Denk om dit te onthouden aan een vork. De vork is de zogenaamde gehele presentatie. En elke tand is een deel van de presentatie. De eerste tand is waarover ga je spreken. De tweede tand is je werkelijke verhaal. En de derde tand van de vork is de conclusie. De vierde tand: dat ben jij zelf want zonder jou gaat die presentatie niet lukken.
Denk om dit te onthouden aan een vork. De vork vertegenwoordigt je teamspeech en je boodschap. En elke tand is een deel van de teamspeech. Elke tand is dezelfde boodschap, maar net op een andere manier gebracht. Hoe kun je de boodschap op een andere manier brengen?
Je kunt andere woorden gebruiken, maar je kunt ook verschillende voorbeelden geven om iets te verduidelijken. Je kunt zelfs één of meerdere metaforen gebruiken. Je kunt een video en een afbeelding laten zien. Je kunt een demonstratie met een voorwerp uitvoeren. En je kunt in sommige gevallen de teamleden zelfs een bewegingsopdracht geven om iets te verduidelijken.
De kracht van meerdere malen vertellen
De kracht van meerdere malen vertellen is dat de teamleden in delen horen waar het precies over gaat. Hierdoor is de kans erg klein dat een teamlid niet begrijpt waar over gesproken wordt.
Een krachtig einde wordt goed onthouden. Als je dus een krachtige samenvatting geeft met een duidelijke conclusie, tips of adviezen wordt dit goed onthouden. Vooral omdat ze dit al eerder gehoord hebben.
Herhaling zorgt ervoor dat de boodschap beter blijft hangen. Kortom, de kracht van deze techniek ligt in voorbereiding op en herhaling van de boodschap.
Probeer de teamleden te prikkelen
Het gaat er om dat bij elk teamlid uiteindelijk het kwartje valt. Sommige teamleden zijn gevoeliger voor visuele waarnemingen. Terwijl andere teamleden gevoeliger zijn voor auditieve waarnemingen en sommige teamleden sneller iets opnemen als ze iets doen.
Dit kun je als leidinggevende gebruiken. Vertel de boodschap, laat de boodschap zien en laat de boodschap voelen door het uitvoeren van een bewegingsopdracht. Hierdoor is de kans groter dat de boodschap bij alle teamleden goed aankomt.
Hoe beter je als leidinggevende de opdracht kunt overbrengen, hoe groter de kans is dat de teamleden beter gaan samenwerken!