Leestijd: 4 minuten
Hoe ga je om met medewerkers die tekortkomen
Mijn ervaring is dat elke leidinggevende te maken heeft met moeilijke medewerkers. Het maakt niet uit bij welk bedrijf je ook werkzaam bent, je hebt ermee te maken.
Medewerkers die iets tekortkomen
Een van de moeilijke medewerkers is een medewerker die op een bepaald gebied tekort komt.
Qua inzet, motivatie en instelling zijn het geen moeilijke medewerkers. Het feit dat ze tot de moeilijke medewerkers behoren is dat hun inzet, motivatie en instelling super is, maar ze gewoon in hun vak of manier van communiceren tekortkomen. Ze willen wel, maar kunnen het niet zo goed!
Dit zijn vaak de medewerkers waar je altijd van op aan kunt, gemotiveerd en echte teamplayers zijn.
Als een medewerker niet goed in zijn werk is, geen teamplayer is en de kantjes er van afloopt zul je qua gevoel er niet zo’n probleem mee hebben. De medewerker zul je eerst waarschuwen. En als het niet verandert uit het team zetten.
Medewerkers die tekortkomen:
Hoe gaan we om met een medewerker die tekortkomingen heeft terwijl zijn instelling en inzet super zijn?
Er zijn twee uitgangspunten:
- Ze moeten zich ontwikkelen
- Ze moeten gemotiveerd blijven
Open kaart spelen
Ik denk dat het belangrijk is om gewoon open kaart te spelen. Geef aan dat de medewerker op dit moment tekortkomt en dat dit teamlid zich moet ontwikkelen en dat je moeite met de situatie hebt omdat dit teamlid zich altijd enorm inzet en zijn best doet.
Van groot belang is het dat je exact en concreet aangeeft wat het teamlid moet veranderen. Vaak gebeurt dit niet en blijft het beperkt tot “je komt op dit moment nog iets tekort”.
Geef voorbeelden uit de praktijk aan en laat het zien wat je bedoelt. Maak het zo duidelijk en praktisch als mogelijk!
Vertel waarom
Mijn ervaring is dat een teamlid iets sneller verbetert, leert en toepast als hij te horen krijgt waarom hij iets moet doen.
Als een teamlid begrijpt waarom hij het anders moet uitvoeren zal hij gemotiveerd worden om het uit te voeren zoals je aangeeft. Dus geef naast wat hij moet veranderen nadrukkelijk aan waarom hij dat anders moet doen.
Geef aandacht
Sommige leidinggevenden zijn geneigd om minder aandacht te besteden aan medewerkers die tekortkomen, maar ik denk dat je juist veel aandacht aan deze teamleden moet besteden. Problemen met het team ontstaan vaak doordat de overige teamleden zich ergeren aan de teamleden die tekortkomen.
Geef daarom juist veel gemeende aandacht aan de teamleden die tekortkomen hebben.
Plan evaluatiegesprekken
Evaluatiegesprekken
Ik denk dat het belangrijk is om af en toe formele of informele gesprekjes met alle teamleden te hebben. Geef als leidinggevende aan of en in welke mate je vindt dat de teamleden zich ontwikkelen en reik tips aan hoe ze dat kunnen doen.
Geef complimenten
Geef complimenten als ze zich ontwikkelen, vooruitgang boeken en hun uiterste best doen. Natuurlijk kun je op alle andere momenten ook complimenten geven.
Het is belangrijk dat zij doorhebben dat jij ziet dat ze groeien, zich ontwikkelen en hun uiterste best doen. Hun ontwikkeling en goede gedrag moeten door jou als leidinggevende bevestigd worden. Beloon ze!
Teambuilding is iets dat je kunt leren en zeker als je team niet goed functioneert als team, dan is het zaak dat je de verantwoordelijkheid neemt en leert hoe je team door de moeilijkheden heen kunt helpen.
Teambuilding
Heeft jouw team een teambuildingactiviteit nodig? Vraag kosteloos de checklist op!
Credits: met dank aan KeithJJ voor de uitgelichte afbeelding.