Hoe gemotiveerd ben je

Hoe gemotiveerd ben je?

Geschatte leestijd: 4 minuten

Hoe gemotiveerd ben je?

Kun je “ja” zeggen op deze vragen?

  • Heb ik veel kracht, energie en zin om mijn dromen en doelstellingen te bereiken?
  • Kan ik mezelf er toe zetten om de dingen te doen die er van mij verwacht worden?
  • Ben ik gemotiveerd om mijn dagelijkse werkzaamheden te verrichten?
  • Ga ik door bij tegenslagen?
  • Ben ik een doorzetter en geef ik niet op?
  • Kan ik me goed aan veranderingen aanpassen?
  • Besteed ik veel tijd en energie om mezelf te ontwikkelen, te groeien en te verbeteren?
  • Heb ik veel energie en ben ik actief en productief?

Kijk eens naar het aantal vragen dat je als trainer/coach met een volmondige ja beantwoord hebt.

De kans is erg groot dat dit niet telkens het geval is. Elke trainer/coach heeft natuurlijk momenten waarop hij niet of minder gemotiveerd is.

Hoe gemotiveerd ben je?

5 motivatietechnieken

5 motivatietechnieken

De momenten waarop je als trainer/coach niet of minder gemotiveerd bent zijn de momenten dat je motivatietechnieken kunt gebruiken om weer volop gemotiveerd te raken. Je kunt motivatie technieken zelfs preventief gebruiken!

Deze technieken zorgen ervoor dat je binnen korte tijd weer gemotiveerd raakt en gaat doen wat je moet doen. Om het één en ander te verduidelijken zijn de motivatietechnieken in vijf categorieën ingedeeld:

  • Voor de algemene motivatie. De resultaten en ontwikkeling van het team dat je coacht zijn goed, maar je wilt scherp en gemotiveerd blijven.
  • Om jezelf te laten inspireren. Je bent gemotiveerd, maar je merkt dat je wat inspiratie kan gebruiken. Het aantal nieuwe ideeën wat je krijgt neemt af en je hebt behoefte aan extra motivatie.
  • Hoe je jezelf kunt motiveren bij een korte tijdelijke inzinking. De laatste trainingen en wedstrijden zijn niet zo goed verlopen, je kunt wel wat extra motivatie gebruiken!
  • Hoe je jezelf kunt motiveren bij tegenslagen en mislukkingen. Je bent gedegradeerd met je team. Of je hebt de laatste vijf wedstrijden verloren terwijl de doelstelling was om twaalf punten te behalen. Je baalt en bent zeer teleurgesteld!
  • En hoe je jezelf kunt motiveren om te veranderen. Je ziet in dat zoals je nu traint en coacht iets tekort komt of dat je manier van trainen en coachen niet effectief is. Je ziet in dat je moet veranderen of bij moet leren om betere resultaten met het team te behalen.

Hoe gemotiveerd ben je?

Algemene motivatie: verlangen

Algemene motivatie: verlangen

Naast het formuleren van doelstellingen volgens het oude en bekende SMART-principe is het cruciaal om doelen te kiezen waarbij je een brandend verlangen voelt om ze te bereiken.

Het is alleen mogelijk om doelstellingen te bereiken op voorwaarde dat je een enorm verlangen hebt om die doelstellingen te bereiken.

Hoe gemotiveerd ben je?

Motivatie bij tegenslagen

Motivatie bij tegenslagen: volgende keer

Hoe je jezelf kunt motiveren bij tegenslagen en mislukkingen.

Deze techniek bestaat er uit om bij een mislukking het zinnetje: ‘de volgende keer’ uit te spreken en niet te lang stil staan bij tegenslagen en mislukkingen.

Stel je nu eens voor dat je met je team een wedstrijd verloren hebt. Dan kun je bijvoorbeeld het volgende zeggen:

  • De volgende keer moet ik alerter zijn op spelers die niet fit zijn
  • Of: De volgende keer kan ik beter de nadruk leggen dat de spelers de afspraken goed na komen
  • Misschien: De volgende keer ga ik de trainingen intensiever maken

Als je ‘de volgende keer’ uitspreekt richt je je  op de toekomst. ‘In de toekomst doe ik het anders en dan gaat het wel lukken!’ In de toekomst heb je een kans en een mogelijkheid om het anders aan te pakken. Want in de toekomst is alles mogelijk! Hierdoor krijg je o.a. weer vertrouwen dat je als trainer/coach de doelen kunt en gaat behalen.

Voetbal webinar


Gepubliceerd op: 22-1-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 6-3-2022

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.