Weerstand tijdens presentaties

Weerstand tijdens presentaties kan lastig zijn om mee om te gaan. In dit artikel reik ik je aan hoe je dit kunt aanpakken.

Gespannen en nerveus

Op de dag voor je gaat presenteren en op de dag dat je gaat presenteren kan het heel goed zijn dat je gespannen en nerveus bent. Dat is niet vreemd, bijna elke spreker heeft hier mee te maken. Toch voel je je ook zeker. Je hebt tenslotte veel tijd en energie besteed aan de voorbereiding.

Je presentatie ziet er tip top en professioneel uit. Het is helder voor je wat, hoe en wanneer je iets gaat zeggen. Je hebt bewust van alles ingepland om de aandacht van het gehoor vast te houden. Kortom, je hebt de voorwaarden gecreëerd om een geweldige presentatie te geven. Wat kan er nog misgaan?

De start gaat goed. Je komt goed uit je woorden en zit goed in je verhaal, je hebt contact met het publiek en je hebt het idee dat je met de zaal op één lijn zit. Je hebt de indruk dat er een klik met de luisteraars is. Kortom het gaat lekker!

Weerstand tijdens presentaties

En dan vanuit het niets komt er plotseling weerstand. Met veel emotie en op een agressieve toon maakt iemand uit de zaal duidelijk dat wat je zegt helemaal niet klopt en dat er niets van deugt.

Direct daarna reageren er twee of drie anderen uit het publiek. Op een agressieve manier laten ze zien dat ze de ander ondersteunen. En dat ze het met jou als spreker niet eens zijn. Vaak verheffen zij hun stem daarbij. Het is zelfs mogelijk dat ze beginnen te schreeuwen. Soms kan er een echt grimmige stemming ontstaan.

En daar sta je dan. De zaal deelt je mening niet en ze zijn zeer geëmotioneerd. Ondanks je goede voorbereiding kun je ook in deze situatie terechtkomen. Natuurlijk moet je ernaar streven om de presentatie zo voor te bereiden dat je niet in zo’n situatie terecht komt. Maar als het toch gebeurt, hoe ga je dan om met een dergelijke weerstand tijdens je presentatie?

Risico

De kans op erg veel weerstand is niet heel groot. Realiseer je wel dat bij bepaalde doelgroepen de kans aanzienlijker groter is. Luisteraars die minder intelligent zijn kunnen je boodschap gemakkelijker verkeerd interpreteren en heel emotioneel en agressief reageren.

Een andere risicofactor is het onderwerp waar je over spreekt. Sommige onderwerpen liggen veel gevoeliger dan andere onderwerpen. Twee onderwerpen die zeer gevoelig liggen zijn bijvoorbeeld: politiek en godsdienst.

Zodra je over onderwerpen spreekt die betrekking hebben op normen, waarden en overtuigingen kan er veel weerstand bij het gehoor ontstaan.

Omgaan met weerstand tijdens presentaties

Bij het omgaan met weerstand tijdens presentaties zijn er 4 hoofdpunten die je kunnen helpen het hoofd koel te houden.

Instelling

Blijf als spreker rustig en vriendelijk en ga absoluut niet mee met die ongecontroleerde emoties. Houd het hoofd koel. Laat je niet meeslepen en spreek op een vriendelijke en rustige wijze. Spreek in deze situatie iets zachter, langzamer en op een vriendelijkere toon! Blijf het publiek ook vriendschappelijk aankijken. En blijf in de “power pose”-houding staan! Hierdoor voel je je veel zekerder.

Heb geduld, vooral als je van nature de neiging hebt om snel te willen reageren. Laat de luisteraars praten. Maak notities om er later op terug te komen. Laat zien en eventueel horen dat je actief luistert. Blijf openstaan en houd respect voor het publiek.

Waardeer het publiek

Het is van belang dat je ervan uitgaat dat het publiek goede bedoelingen heeft. Als je hiervan overtuigd bent benader je het gehoor op een opbouwende, vriendelijke en respectvolle manier. Hierdoor waardeert het publiek jou als spreker.

Als het publiek het niet met je eens is, betekent dit dat de luisteraars wel geïnteresseerd, gemotiveerd en betrokken zijn. Als ze dat niet waren hadden ze niet gereageerd en zaten ze achterover geleund in hun stoel. Denk hieraan op het moment dat het publiek in jouw ogen lastig is.

Nogmaals uitleggen

Geef om te beginnen aan dat het je duidelijk is dat het publiek er anders over denkt. Je kunt eventueel aangeven dat er meerdere wegen naar Rome leiden. En dat elke weg zowel voordelen als nadelen heeft. Geef aan waarom jij voor deze oplossing kiest.

Leg je boodschap nogmaals uit. Geef hierbij andere voorbeelden en gebruik eenvoudige metaforen. Je kunt ook waargebeurde verhalen vertellen. Het helpt om het gehoor te overtuigen wanneer je verhalen vertelt over bekende en beroemde Nederlanders. Die de boodschap toepasten, ondersteunen en die de boodschap zelf ervaren hebben.

Afronden

Afhankelijk van de doelstelling van de presentatie is het soms noodzakelijk om te discussiëren en te argumenteren om het publiek uiteindelijk te overtuigen. In andere presentaties is het niet noodzakelijk dat het publiek overtuigd is.

Wanneer het publiek op z’n standpunt blijft is het beter om te stoppen met te proberen het publiek te overtuigen. Verstandig is het als je nogmaals aangeeft waarom jij er zo over denkt. Als je dat gedaan hebt ga je verder met de presentatie.

Weerstand tijdens presentaties

Als je over een onderwerp spreekt dat gevoelig ligt en je een duidelijke mening daar over naar buiten brengt kan het publiek hierop emotioneel, agressief en kwaad reageren. Denk maar eens bij het aankondigen van een reorganisatie waar gedwongen ontslagen vallen.

Als spreker krijg je dan allerlei narigheid over je heen! Dit hoort er helaas bij. Wapen jezelf hier tegen. Bedenk dat het publiek zich in een rotsituatie bevindt en zich machteloos voelt. En dat uit het publiek naar jou!

Natuurlijk heb ik het in dit artikel niet over gewone vragen die het publiek kan stellen.

Gratis downloads over presenteren

Direct hulp

Als je hier gekomen bent omdat je eigenlijk nu direct hulp nodig hebt, lees dan verder bij Eerste hulp bij presenteren.

Weerstand tijdens presentaties was last modified: by
Weerstand tijdens presentaties was last modified: by