Vragen vanuit het publiek wanneer beantwoorden

Vragen vanuit het publiek: als spreker wil je je  boodschap duidelijk en goed overbrengen. Vragen vanuit het publiek en vragen vanuit het publiek beantwoorden maakt het mogelijk om je boodschap te verduidelijken, toe te lichten en beter af te stemmen op het publiek en op de situatie.

Interesse en betrokkenheid

Als er vragen vanuit het publiek komen is dat over het algemeen een teken dat de vragenstellers geïnteresseerd en betrokken zijn. Een positief gevolg is dat je meer contact met de vraagsteller en het overige publiek krijgt. Kortom: vragen vanuit het publiek zijn in principe gunstig.

Nadeel

Maar het kan ook nadelig zijn. Het kan ook gebeuren dat iemand een vraag stelt over een onderwerp waar jij het helemaal niet over wilt hebben of waar je het nog niet over wilt hebben. En als spreker wil je dat het gehoor niet afgeleid wordt en volledig gefocust blijft op het onderwerp waar jij over spreekt.

Opschrijven

Als iemand een vraag stelt over een onderwerp dat later in de presentatie nog behandeld wordt is het verstandig om de vraag op te schrijven. Hierdoor vergeet je de vraag niet en hoeft de vraagsteller de vraag niet te onthouden. Als je erop terugkomt, bedank eerst de vraagsteller en herhaal de vraag. Geef vervolgens je antwoord.

Als vragen vanuit het publiek niet kunnen

Bij sommige presentaties zoals bij Pecha Kucha, TED en TEDx kan het publiek geen vragen stellen. Misschien is vragen stellen ook niet mogelijk bij jouw bijeenkomst, congres of symposium. Je zou tijdens de voordracht kunnen aangeven dat je na de presentatie nog aanwezig bent en dat je bereid bent om individuele vragen te beantwoorden.

Bij andere gelegenheden kan het publiek wel vragen stellen. In die gevallen is het van groot belang om aan te geven hoe er met vragen omgegaan wordt.

Vragen na de presentatie

Als presentator kun je aangeven dat het publiek na de presentatie vragen kan stellen. Het voordeel hiervan is dat zowel jij als presentator als je publiek niet afgeleid zullen worden door vragen die (nog) niet ter zake doen.

Aan het einde van de presentatie heb je als spreker de mogelijkheid om te checken of de boodschap goed overgekomen is. En kun je door het geven van voorbeelden je boodschap verduidelijken.

Nadelen

Het nadeel hiervan is dat het kan gebeuren dat een luisteraar die een vraag wil stellen veel moeite moet doen om deze vraag te onthouden. Hierdoor is deze luisteraar meer gefocust op het onthouden van de vraag dan op het verhaal.

Een ander nadeel is dat een luisteraar die iets niet begrijpt en die niets kan vragen, misschien het hele verhaal niet begrijpt.

Vragen stellen tijdens de presentatie

Als je eventuele vragen laat stellen tijdens de presentatie heeft dat daarom een groot voordeel.

Het voordeel van vragen laten stellen tijdens de presentatie is dat zodra er iets niet duidelijk is voor het publiek, het publiek direct een vraag kan stellen. Hierdoor is de kans veel kleiner dat de boodschap niet goed overkomt. Onduidelijkheden kunnen direct verduidelijkt en toegelicht worden.

Dynamisch, actief, interactief en bruisend

Door het stellen en beantwoorden van vragen wordt de presentatie dynamisch, actief, interactief en bruisend. Daarnaast wordt het publiek betrokken bij de presentatie. Als je moeite hebt om contact met de zaal te krijgen is een vraag een geschenk uit de hemel.

Een ander groot voordeel is dat vragen en antwoorden grappig kunnen zijn en dat dit ervoor kan zorgen dat de zaal in lachen uitbarst. Hierdoor wordt de sfeer wat relaxter en meer ontspannen. Dit kan heel fijn zijn voor het publiek en voor jou als presentator. Vooral wanneer de sfeer gespannen is.

Natuurlijk zijn vragen vanuit het publiek niet altijd leuk, het gebeurt ook dat het publiek weerstand heeft als het je boodschap hoort.

Vragen of er vragen zijn

Afhankelijk van je doel kun je vragen of iemand een vraag heeft. Je kunt ook vragen of iemand nog iets wilt toevoegen, een opmerking heeft of een suggestie of aanvulling heeft. Hierdoor heeft een luisteraar de mogelijkheid om iets in te brengen.

Als je spreektijd voorbij is

Voor een spreker is het nodig om na de presentatie nog even aanwezig te zijn. Er zijn altijd mensen die je willen bedanken, nog vragen hebben of je nog iets willen vertellen. Daar moet je als spreker de tijd voor nemen. Het maakt deel uit van je presentatie. Het hoort erbij!

Hierdoor heb je ook de kans om te peilen hoe het publiek je voordracht ervaren heeft. En je kunt zelfs feedback vragen. Hierdoor krijg je informatie die ervoor kan zorgen dat je presentaties in de toekomst nog beter worden.

Hoe te reageren op een vraag

Als iemand een vraag stelt kun je ervoor kiezen om de volgende dingen te doen. Ik geef de punten kort aan, maar ik ga er verder niet op in.

  • Bedank de vraagsteller voor zijn of haar vraag en inbreng
  • Behandel de vraagsteller altijd met respect
  • Luister aandachtig en kijk daarbij de vraagsteller aan
  • Zwijg tijdens de vraag, maar laat non-verbaal zien dat je luistert
  • Herhaal de vraag hardop in je eigen woorden

In onze presentatietraining ga ik hier dieper op in.

Lees direct verder: wat te doen als iemand een vraag stelt en je het antwoord niet weet >>

Gratis downloads over presenteren

Direct hulp

Als je hier gekomen bent omdat je eigenlijk nu direct hulp nodig hebt, lees dan verder bij Eerste hulp bij presenteren.

Vragen vanuit het publiek wanneer beantwoorden was last modified: by
Vragen vanuit het publiek wanneer beantwoorden was last modified: by