structuur in je presentatie

Structuur in je presentatie

Geschatte leestijd: 11 minuten

Structuur in je presentatie

Waarom structuur in je presentatie

  • Het eerste grote voordeel is dat het voor het publiek duidelijk is hoe lang de presentatie gaat duren en waar we momenteel met de presentatie zitten. Je toehoorders kunnen dus de tijd inschatten.
  • Het tweede grote voordeel is dat het publiek exact weet welke thema’s er behandeld worden. Iedereen heeft dus inzicht in de inhoud van de presentatie.
  • Het derde grote voordeel is dat de presentatie heel erg goed onthouden wordt.


Video structuur in je presentatie

Meer video's over beter presenteren kun je vinden op ons YouTube kanaal

Voorbeeld van structuur in je presentatie

Ik ga je nu laten zien hoe je ervoor kunt zorgen dat je een heel erg goede structuur in je presentatie hebt. Deze opzet is heel eenvoudig maar heel erg effectief. Het werkt: het wordt duidelijk voor het publiek wat je gaat behandelen.

Structuur in je presentatie

Stel je voor dat je het in je presentatie wilt hebben over 3 zaken. Je wilt het hebben over fruit, groente en vlees.

fruit groente en vlees

Voorbeeld van structuur: overzichtspagina

Het is heel erg belangrijk om een overzichtspagina te maken. Een pagina waarop de onderwerpen waar je over wilt spreken worden vermeld.

Let er ook op dat ik een afbeelding gebruikt heb en slechts 1 woord gebruikt heb. Je kunt ook een heel klein zinnetje gebruiken. Maar voorkom dat er te veel tekst op een sheet staat. Beperk de tekst tot ten hoogste 5 woorden.

Zoals je ook zit heeft elk onderwerp een aparte kleur.

  • Fruit heeft geel
  • Groente heeft groen
  • Vlees heeft rood

Hierdoor wordt de structuur veel duidelijker.

Je geeft dus  bij het begin van de presentatie aan dat je het wilt hebben over fruit, groente en vlees. En dan ga je door naar de eerste sheet.


Structuur: eerste onderwerp

Belangrijk is het dat ook deze afbeelding herkenbaar is. Het is het mooiste als je deze afbeelding ook gebruikt hebt voor de overzichtspagina.

fruit

Dan ga je het hebben over het eerste onderwerp: mandarijn.

mandarijn

Als je dat verhaal klaar hebt, laat je de nieuwe afbeelding zien: citroen. En nu ga je een verhaal houden over citroenen. Vervolgens vertel je een verhaal over banaan en je voegt de afbeelding van de banaan toe.

Als je je verhaal over fruit verteld hebt, dan ga je terug naar de overzichtspagina.

fruit groente en vlees

Je kunt dan aangeven: “Ik wil vertellen over fruit, groente en vlees. Het verhaal over fruit heb ik nu verteld. We gaan het nu hebben over groente”.


Structuur: tweede onderwerp

En dan ga je naar de pagina groente.

Voorbeeld van een structuur groente

Je gaat vertellen over het eerste onderwerp: sla. Als je daarover verteld hebt, ga je naar het tweede onderwerp: bloemkool. En vervolgens naar het derde onderwerp: wortels.

Als je alles verteld hebt over groente, ga je terug naar de overzichtspagina.

Voorbeeld van een structuur: fruit groente en vlees

Je zegt: “Ik heb je iets verteld over fruit en groente en nu wil ik je iets vertellen over vlees”.


Structuur: derde onderwerp

En je gaat naar de volgende pagina: vlees.

voorbeeld van een structuur: vlees

Je laat de afbeelding die op de overzichtspagina staat weer als eerste zien voor de herkenbaarheid.

Dan laat een afbeelding van een kip zien en vertel je een verhaal over kip. Daarna laat je een afbeelding van een kalkoen zien en uiteindelijk heb je het over het varken.

Als je klaar bent met je verhaal over vlees ga je weer terug naar de overzichtspagina.

Je kunt dan vertellen: “Ik heb het gehad over fruit, groente en vlees” en je kunt eventueel een korte samenvatting geven.


Voorbeeld van structuur in je presentatie

Een heldere structuur is dus heel erg belangrijk. Dit voorbeeld laat je zien hoe het kunt aanpakken om een begrijpelijke structuur in je presentatie aan te brengen.

  • Het is het mooiste als je een beperkt aantal onderwerpen bespreekt.
  • Vervolgens is het handig om elk onderwerp een aparte kleur te geven.
  • Als je over een van de onderwerpen van je overzichtspagina spreekt: laat de afbeelding zien en gebruik weinig tekst. Hoe minder tekst, hoe beter.
  • Ga altijd weer terug naar de overzichtspagina. Hierdoor krijgt het publiek overzicht over de presentatie.

Presentatie structureren

Onthoud je doel: als spreker wil je dat de boodschap goed overkomt bij het publiek. Of de boodschap goed bij het publiek overkomt is afhankelijk van een groot aantal factoren. Een factor die hier een grote invloed op heeft is de indeling van je presentatie.

Als de indeling van je presentatie bij het publiek duidelijk en overzichtelijk is begrijpt en onthoudt het publiek de presentatie beter. Daarom is het van groot belang dat de indeling van je presentatie helder is. Jij als spreker moet er dus voor zorgen dat elke luisteraar de indeling begrijpt!

Presentatie indelen

Wat de indeling betreft worden er verschillende woorden gebruikt. Deze woorden komen echter bijna allemaal op hetzelfde neer:

  • Inleiding, middenstuk en slot
  • Kop, romp en staart
  • Inleiding, kern en slot

Een presentatie structureren doe je dus in drieën. Het is in dit kader niet zo interessant hoe je de delen noemt. Het is veel interessanter om te kijken wat het doel van elk deel is en wat je in elk deel doet en zegt.

Presentatie structureren: connectie maken

Tijdens het begin van de presentatie is het belangrijk dat je contact met het publiek krijgt en dat het publiek je sympathiek vindt. Sommige sprekers besteden aan dit gedeelte veel tijd. Soms wel 10 à 20 minuten.

Sommige sprekers stellen zich vooral in dit gedeelte kwetsbaar op om sympathiek gevonden te worden.

Er zijn ook sprekers die in dit gedeelte veel leuke anekdotes en verhalen vertellen om de aandacht van het publiek te krijgen. Door het vertellen van leuke dingen moet het publiek lachen. Hierdoor beginnen ze jou als spreker leuk te vinden en ontstaat er binding.

De leuke anekdotes en verhalen die ze vertellen hebben bij verreweg de meeste sprekers betrekking op het onderwerp waarover ze gaan spreken. Een voordeel hiervan is dat het publiek al enigszins voorbereid is en er een vloeiende overgang kan plaatsvinden.

Uitdiepen

In dit gedeelte ga je dieper in op het onderwerp en ga je de boodschap uitdiepen. Tegenwoordig worden er vaak verhalen gebruikt om de boodschap over te brengen en het publiek te overtuigen (storytelling).

Door het vertellen van verhalen is het eenvoudiger om de aandacht van het gehoor vast te houden en je luisteraars te boeien. Daarnaast kun je door het vertellen van verhalen emoties bij je publiek losmaken. Vooral als het gaat om verhalen over zaken die je zelf ervaren hebt.

Boodschap overbrengen

Je bent als spreker in dit deel voortdurend bezig om de boodschap goed over te brengen en de aandacht van het publiek vast te houden. Hierbij kun je het beste gebruik maken van variatie.

Je vertelt een verhaal, je laat een video zien, je laat een geluidsopname horen of je laat een afbeelding zien die emoties bij het publiek opwekt. Ook kun je iets demonstreren of een voorwerp laten zien. En je kunt metaforen en citaten gebruiken.

Kortom: zorg voor afwisseling, zodat de luisteraars op het puntje van hun stoel blijven zitten en aandachtig luisteren en betrokken blijven.

Actie

In dit gedeelte rond je af. Belangrijk is het dat je dit kort en krachtig doet. Beperk je tot de hoofdpunten. Mijn advies is om aan dit gedeelte weinig tijd te besteden. Afhankelijk van je doel met de presentatie herhaal je de boodschap of geef je de stappen aan waarvan jij denkt dat ze genomen moeten worden.

Het is heel goed om met een ’’wauw moment’’ te eindigen. Dat is een moment dat het publiek niet vergeet! Dit moment zorgt er voor dat de boodschap blijft hangen en dat de luisteraars actie ondernemen.


Nog een voorbeeld van een PowerPoint

In deze video geef ik je nog een voorbeeld van een PowerPoint presentatie. Ik vertel je hoe een PowerPoint presentatie eruit zou kunnen zien. Mensen vragen me vaak: “Wat moet ik nou precies in mijn PowerPoint zetten?” Ik kan je een heel eenvoudig antwoord geven: houd het zo simpel mogelijk.

Daar bedoel ik het volgende mee:

  1. Weinig tekst
  2. Veel afbeeldingen
  3. en praat voornamelijk over de afbeeldingen.

De afbeeldingen zijn je verhaal. Natuurlijk kun je de afbeeldingen wel ondersteunen met tekst. Maar beperk de tekst. Denk aan hoogstens 4 woorden. Of een klein kort zinnetje. Niet meer. Gebruik geen bullet points. Houd je sheets overzichtelijk.


Video: voorbeeld van een PowerPoint presentatie

Dit ga ik je nu laten zien. Bekijk de video, dan zal het je duidelijk worden hoe je dit aanpakt.

Meer presentatievideo's kun je vinden op ons YouTube kanaal

Voorbeeld van een PowerPoint presentatie

Ik vat dit voorbeeld van een PowerPoint presentatie heel kort samen.

  • Gebruik weinig tekst
  • Gebruik afbeeldingen
  • Een afbeelding met ten hoogste 4 woorden of een heel kort zinnetje.
  • Praat erover, vertel je verhaal.

Je kunt ook een afbeelding plaatsen zonder tekst. Houd de sheets zo eenvoudig mogelijk. Natuurlijk mag je er wel iets op plaatsen. Maar alles dat je erop plaatst moet ondersteunend zijn aan je verhaal. De sheet moet je verhaal ondersteunen. De sheet moet je verhaal voeden.

Het mag niet zo zijn dat jij op de achtergrond staat doordat de presentatie te spectaculair is. Hier moet je een weg in zien te vinden. Dat geldt niet alleen voor PowerPoint. Ook als je Prezi gebruikt heb je een goede structuur in je presentatie nodig.

PowerPoint of Prezi?

PowerPoint of Prezi, waar kies je voor?

Af en toe kom ik op Internet artikelen en video’s tegen waarin gesteld wordt dat Prezi de PowerPoint killer is. Is dat wel zo? Is PowerPoint niet eerder de Prezi killer?

Prezi of PowerPoint?

Hoe komt het dat PowerPoint door sommige mensen onderschat wordt? Om te beginnen: bijna niemand maakt van alle mogelijkheden van PPt gebruik. De presentaties zijn vaak erg statisch. En ten tweede omdat veel PowerPoint presentaties bestaan uit veel sheets en veel tekst.

Zowel Prezi als PowerPoint zijn allebei geweldige presentatiesoftware, maar het gaat er om hoe je deze software gebruikt.


Pluspunt Prezi

Prezi heeft een enorm pluspunt. Dat is de mogelijkheid om uit te zoomen waardoor je overzicht over de gehele presentatie krijgt. Maar dit effect kun je ook met een beetje creativiteit bij PowerPoint creëren.


Mogelijkheden PowerPoint

Over het algemeen voegt men bij PPt wat afbeeldingen toe en een heleboel bulletpoints met veel tekst.

Presentaties met PPt hebben dan ook de naam om statisch te zijn. Maar dat hoef je natuurlijk niet zo te doen. Als je wilt kun je met PPt enorm beweeglijke en dynamische presentaties maken.

Je kunt zelfs een countdown timer maken. Je kunt een analoge klok en slideshows maken.

De achtergronden kun je gedurende de presentatie laten bewegen en van kleur en van vorm laten veranderen. De dia’s kun je met allerlei speelse overgangen in elkaar over laten vloeien. Je kunt zelf afbeeldingen maken met de vele beschikbare vormen.

Tijd en creativiteit

Deze animaties op PPt maken en toevoegen kost wat tijd en je hebt wat kennis en creativiteit nodig. Kijk eens op de instructievideo’s bij YouTube, een wereld gaat open!

PPt biedt echt een groot aantal mogelijkheden om je presentatie dynamisch, leuk, plezierig en afwisselend te maken.


PowerPoint of Prezi

In deze video heb ik een zeer eenvoudige PPt presentatie gemaakt en heb ik gebruik gemaakt van een aantal mogelijkheden om de presentatie dynamisch te maken.

Meer video’s over presenteren kun je vinden op ons YouTube kanaal

Leren presenteren

Leren presenteren is niet voor iedereen gemakkelijk, maar met een stuk bagage zal het je gemakkelijker lukken.

Je kunt bijvoorbeeld verder lezen over hoe je gebruiksvoorwerpen kunt inzetten om je presentatie te structureren. En als je daar niet vindt wat je zoekt, dan hebben we ook een handleiding voor sprekers en daar zoveel in dat je beslist vindt wat je zoekt.

Hier vind je mijn profiel op LinkedIn: Nederlandse motivational speaker. En hier vind je alles over mij en mijn motiverende speeches.

Gepubliceerd op: 21-12-2017
Voor het laatst bijgewerkt op: 6-9-2021