Voorbeeld van structuur in je presentatie

voorbeeld van structuur in je presentatie
Voorbeeld van een structuur in je presentatie

Voorbeeld van structuur in je presentatie Het is van groot belang dat er een heldere en duidelijke structuur in je presentatie zit. Als je een duidelijke structuur hebt dan heeft dat een groot aantal voordelen. 


Waarom structuur in je presentatie

  • Het eerste grote voordeel is dat het voor het publiek duidelijk is hoe lang de presentatie gaat duren en waar we momenteel met de presentatie zitten. Je toehoorders kunnen dus de tijd inschatten.
  • Het tweede grote voordeel is dat het publiek exact weet welke thema’s er behandeld worden. Iedereen heeft dus inzicht in de inhoud van de presentatie.
  • Het derde grote voordeel is dat de presentatie heel erg goed onthouden wordt.

Video presentatietechniek

Meer video’s over beter presenteren kun je vinden op ons YouTube kanaal

Voorbeeld van structuur in je presentatie

Ik ga je nu laten zien hoe je ervoor kunt zorgen dat je een heel erg goede structuur in je presentatie hebt. Deze opzet is heel eenvoudig maar heel erg effectief. Het werkt: het wordt duidelijk voor het publiek wat je gaat behandelen.


Structuur in je presentatie

Stel je voor dat je het in je presentatie wilt hebben over 3 zaken. Je wilt het hebben over fruit, groente en vlees.

fruit groente en vlees

Voorbeeld van structuur: overzichtspagina

Het is heel erg belangrijk om een overzichtspagina te maken. Een pagina waarop de onderwerpen waar je over wilt spreken worden vermeld.

Let er ook op dat ik een afbeelding gebruikt heb en slechts 1 woord gebruikt heb. Je kunt ook een heel klein zinnetje gebruiken. Maar voorkom dat er te veel tekst op een sheet staat. Beperk de tekst tot ten hoogste 5 woorden.

Zoals je ook zit heeft elk onderwerp een aparte kleur.

  • Fruit heeft geel
  • Groente heeft groen
  • Vlees heeft rood

Hierdoor wordt de structuur veel duidelijker.

Je geeft dus  bij het begin van de presentatie aan dat je het wilt hebben over fruit, groente en vlees. En dan ga je door naar de eerste sheet.


Structuur: eerste onderwerp

Belangrijk is het dat ook deze afbeelding herkenbaar is. Het is het mooiste als je deze afbeelding ook gebruikt hebt voor de overzichtspagina.

fruit

Dan ga je het hebben over het eerste onderwerp: mandarijn.

mandarijn

Als je dat verhaal klaar hebt, laat je de nieuwe afbeelding zien: citroen. En nu ga je een verhaal houden over citroenen. Vervolgens vertel je een verhaal over banaan en je voegt de afbeelding van de banaan toe.

Als je je verhaal over fruit verteld hebt, dan ga je terug naar de overzichtspagina.

fruit groente en vlees

Je kunt dan aangeven: “Ik wil vertellen over fruit, groente en vlees. Het verhaal over fruit heb ik nu verteld. We gaan het nu hebben over groente”.


Structuur: tweede onderwerp

En dan ga je naar de pagina groente.

groente

Je gaat vertellen over het eerste onderwerp: sla. Als je daarover verteld hebt, ga je naar het tweede onderwerp: bloemkool. En vervolgens naar het derde onderwerp: wortels.

Als je alles verteld hebt over groente, ga je terug naar de overzichtspagina.

fruit groente en vlees

Je zegt: “Ik heb je iets verteld over fruit en groente en nu wil ik je iets vertellen over vlees”.


Structuur: derde onderwerp

En je gaat naar de volgende pagina: vlees.

vlees

Je laat de afbeelding die op de overzichtspagina staat weer als eerste zien voor de herkenbaarheid.

Dan laat een afbeelding van een kip zien en vertel je een verhaal over kip. Daarna laat je een afbeelding van een kalkoen zien en uiteindelijk heb je het over het varken.

Als je klaar bent met je verhaal over vlees ga je weer terug naar de overzichtspagina.

Je kunt dan vertellen: “Ik heb het gehad over fruit, groente en vlees” en je kunt eventueel een korte samenvatting geven.


Voorbeeld van structuur in je presentatie

Een heldere structuur is dus heel erg belangrijk. Dit voorbeeld laat je zien hoe het kunt aanpakken om een begrijpelijke structuur in je presentatie aan te brengen.

  • Het is het mooiste als je een beperkt aantal onderwerpen bespreekt.
  • Vervolgens is het handig om elk onderwerp een aparte kleur te geven.
  • Als je over een van de onderwerpen van je overzichtspagina spreekt: laat de afbeelding zien en gebruik weinig tekst. Hoe minder tekst, hoe beter.
  • Ga altijd weer terug naar de overzichtspagina. Hierdoor krijgt het publiek overzicht over de presentatie.

Presentatie structureren

Onthoud je doel: als spreker wil je dat de boodschap goed overkomt bij het publiek. Of de boodschap goed bij het publiek overkomt is afhankelijk van een groot aantal factoren. Een factor die hier een grote invloed op heeft is de indeling van je presentatie.

Als de indeling van je presentatie bij het publiek duidelijk en overzichtelijk is begrijpt en onthoudt het publiek de presentatie beter. Daarom is het van groot belang dat de indeling van je presentatie helder is. Jij als spreker moet er dus voor zorgen dat elke luisteraar de indeling begrijpt!

Presentatie structureren

Wat de indeling betreft worden er verschillende woorden gebruikt. Deze woorden komen echter bijna allemaal op hetzelfde neer:

  • Inleiding, middenstuk en slot
  • Kop, romp en staart
  • Inleiding, kern en slot

Een presentatie structureren doe je dus in drieën. Het is in dit kader niet zo interessant hoe je de delen noemt. Het is veel interessanter om te kijken wat het doel van elk deel is en wat je in elk deel doet en zegt.

Presentatie structureren: connectie maken

Tijdens het begin van de presentatie is het belangrijk dat je contact met het publiek krijgt en dat het publiek je sympathiek vindt. Sommige sprekers besteden aan dit gedeelte veel tijd. Soms wel 10 à 20 minuten.

Sommige sprekers stellen zich vooral in dit gedeelte kwetsbaar op om sympathiek gevonden te worden.

Er zijn ook sprekers die in dit gedeelte veel leuke anekdotes en verhalen vertellen om de aandacht van het publiek te krijgen. Door het vertellen van leuke dingen moet het publiek lachen. Hierdoor beginnen ze jou als spreker leuk te vinden en ontstaat er binding.

De leuke anekdotes en verhalen die ze vertellen hebben bij verreweg de meeste sprekers betrekking op het onderwerp waarover ze gaan spreken. Een voordeel hiervan is dat het publiek al enigszins voorbereid is en er een vloeiende overgang kan plaatsvinden.

Uitdiepen

In dit gedeelte ga je dieper in op het onderwerp en ga je de boodschap uitdiepen. Tegenwoordig worden er vaak verhalen gebruikt om de boodschap over te brengen en het publiek te overtuigen (storytelling).

Door het vertellen van verhalen is het eenvoudiger om de aandacht van het gehoor vast te houden en je luisteraars te boeien. Daarnaast kun je door het vertellen van verhalen emoties bij je publiek losmaken. Vooral als het gaat om verhalen over zaken die je zelf ervaren hebt.

Boodschap overbrengen

Je bent als spreker in dit deel voortdurend bezig om de boodschap goed over te brengen en de aandacht van het publiek vast te houden. Hierbij kun je het beste gebruik maken van variatie.

Je vertelt een verhaal, je laat een video zien, je laat een geluidsopname horen of je laat een afbeelding zien die emoties bij het publiek opwekt. Ook kun je iets demonstreren of een voorwerp laten zien. En je kunt metaforen en citaten gebruiken.

Kortom: zorg voor afwisseling, zodat de luisteraars op het puntje van hun stoel blijven zitten en aandachtig luisteren en betrokken blijven.

Actie

In dit gedeelte rond je af. Belangrijk is het dat je dit kort en krachtig doet. Beperk je tot de hoofdpunten. Mijn advies is om aan dit gedeelte weinig tijd te besteden. Afhankelijk van je doel met de presentatie herhaal je de boodschap of geef je de stappen aan waarvan jij denkt dat ze genomen moeten worden.

Het is heel goed om met een ’’wauw moment’’ te eindigen. Dat is een moment dat het publiek niet vergeet! Dit moment zorgt er voor dat de boodschap blijft hangen en dat de luisteraars actie ondernemen.


Leren presenteren

Leren presenteren is niet voor iedereen gemakkelijk, maar met een stuk bagage zal het je gemakkelijker lukken.

Je kunt bijvoorbeeld verder lezen over hoe je gebruiksvoorwerpen kunt inzetten om je presentatie te structureren. En als je daar niet vindt wat je zoekt, dan hebben we ook een handleiding voor sprekers en daar zoveel in dat je beslist vindt wat je zoekt.

Als structuur in je presentatie aanbrengen een lastig punt voor je is, dan kun je hier meer over lezen in de rubriek over structuur.

Of overweeg om onze CD Winnend Presenteren aan te schaffen. Dan leer je snel en makkelijk alles wat je moet weten om een winnende presentatie te geven.

Ondernemen tijdens de Corona crisis

Groei en bouw een voorsprong op

Tijdens deze meeting vertel ik je hoe je ondanks  deze corona crisis een voorsprong kunt krijgen t.o.v. je concurrenten.

  • Voor wie: zzp’ers
  • Datum: maandag 1 juni 2020
  • Tijd: 20.00 – 21.00 uur
  • Prijs 10,00 excl. btw
1 juni 2020 Online meeting Ondernemen
Voorbeeld van structuur in je presentatie was last modified: by
Voorbeeld van structuur in je presentatie was last modified: by