Publiek tot actie aanzetten

Publiek tot actie aanzetten

Je publiek tot actie aanzetten en hoe je dat aanpakt. Als manager wil je soms dat de medewerkers na de presentatie actie ondernemen. Als trainer, coach en in een aantal andere beroepen geldt precies hetzelfde. Jij vertelt iets en je hoopt dat ze het ook uiteindelijk gaan uitvoeren.

Je kunt als manager door je presentatie invloed op het gedrag en handelen van de medewerkers uitoefenen. Hoe kun je je publiek tot actie aanzetten?

Het is heel simpel: vertel wat je van de medewerkers verwacht. Vertel wat je  verwacht van hun houding, optreden en gedrag. Beschrijf exact wat je voor ogen hebt. Van groot belang is dat je aangeeft wat er nu gebeurt en daarna vertelt wat je werkelijk zou willen dat er zou gebeuren.

Verduidelijk dit met twee tot drie voorbeelden. Gebruik het liefste voorbeelden van situaties die zich werkelijk hebben voorgedaan en die dus herkenbaar zijn voor jee medewerkers. Zorg dat je medewerkers er niet op aanvalt. Hierdoor wordt wat je bedoeld volkomen duidelijk.

Publiek tot actie aanzetten

Wil je dat de medewerkers de klanten vermaken en voor hun gaan jongleren? Wil je dat de medewerkers de loper uitrollen bij bezoek? Geef het aan!

Stappenplan

Tot actie aanzetten: geef vervolgens aan welke concrete stappen je medewerkers moeten nemen. Vertel duidelijk wat de verschillende stappen zijn. Leg het accent op de eerste stap die ze moeten nemen.

Als een lawine eenmaal rolt of schuift gaat het vanzelf, maar de lawine in gang zetten is lastiger. Je moet dus proberen om je medewerkers de eerste stap te laten zetten, je moet ze tot actie aanzetten.

Publiek tot actie aanzetten

Ik zal je nu vertellen hoe je je medewerkers tijdens je presentatie in actie kunt krijgen. Stel een vraag! Bijvoorbeeld: “Hoe kun jij als medewerker klantvriendelijker zijn?”

Geef dan aan: je krijgt twee minuten om over deze vraag na te denken. Na twee minuten vraag ik een aantal van jullie naar hoe je klantvriendelijker denkt te kunnen zijn.

Na een aantal medewerkers die vraag gesteld te hebben kun je de volgende vraag stellen: “Wat ga jij vanaf nu veranderen om klantvriendelijker te zijn?”

Daarna vraag je een aantal medewerkers naar de manier waarop ze dit aan gaan pakken. Door deze vragen te stellen heb je de medewerkers de eerste stap laten zetten en heb je dus hun houding en optreden be├»nvloed.

Einde van de presentatie

Je kunt eindigen met je medewerkers te herinneren aan de antwoorden die ze op deze vragen gegeven hebben. Dus hoe je klantvriendelijker kunt zijn en vooral wat je medewerkers concreet gaan doen om klantvriendelijker te zijn.

Stimuleer je medewerkers om deze nieuwe aanpak vanaf de eerst volgende klant toe te passen. Zeg dus iets als: “Ook al is de klant in jouw ogen heel erg lastig en vervelend, pas de nieuwe aanpak vanaf nu toe!”

Meer mogelijkheden

In dit artikel heb ik je de meest voor de hand liggende techniek aangereikt. Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Als je meer tips wilt voor betere presentaties kijk dan in de handleiding voor beter presenteren.

Gratis gids voor boeiende presentaties

Als je hier gekomen bent omdat je eigenlijk direct hulp nodig hebt, lees dan verder bij Eerste hulp bij presenteren.

publiek tot actie aanzetten
Publiek tot actie aanzetten
Publiek tot actie aanzetten was last modified: by

Over Rob Wuijster

Voormalig bondscoach van het Zwitserse nationale heren hockeyteam en inspirerende spreker. Ik vind het geven van presentaties leuk en ik vind het leuk om jou te leren hoe je een goede speech kunt houden.