Negatieve reacties tijdens je presentatie

Het leven van een presentator gaat niet over rozen: je kunt negatieve reacties krijgen tijdens je speech. Als dit gebeurt is het belangrijk dat je je focust op het deel van het publiek dat positief op je presentatie reageert. Herken je de volgende situatie? Je presenteert en ziet dat er mensen zijn die ongeïnteresseerd of negatief op je verhaal reageren.

Negatieve reacties

Je ziet misschien mensen met hun armen over elkaar zitten. En jee ziet mensen hun wenkbrauwen fronsen. Je ziet mensen negatieve of ongeïnteresseerde bewegingen met hun hoofd en armen maken.

Misschien zie je wel een ongeïnteresseerde blik of zie je het aan andere gezichtsuitdrukkingen. Of je hebt het gevoel dat iemand negatief over jou of je presentatie tegen z’n buurman praat.

Er zijn misschien nog meer aanwijzingen waardoor je de indruk krijgt dat er iemand in het publiek zit die ongeïnteresseerd en negatief reageert op jou als presentator of op je presentatie!

Wat gebeurt er dan met jou als spreker?

Je voelt je onzeker worden. En hierdoor ga je minder uitbundig presenteren, je raffelt de presentatie af. Je slaat misschien dia’s over. En je gaat maar niet te diep in op het onderwerp waar je over spreekt.

Misschien maak je wel opmerkingen zoals:

Het lijkt me overbodig om dit uit te leggen

Dat hoef ik jullie niet uit te leggen

Dit is vanzelfsprekend

Je doel met deze opmerkingen is dat je je presentatie niet hoeft te verdiepen. Maar laten we eerlijk zijn, we willen juist een goede presentatie geven en de gestelde doelen van de presentatie bereiken…

Het goede nieuws is dat je helemaal niet in zo’n vervelende situatie terecht hoeft te komen. Ik ga je nu vertellen hoe je om kunt gaan met het idee dat sommige mensen liever niet naar je presentatie willen luisteren.

Is dat wel zo

Natuurlijk kan het zijn dat je uit lichaamshouding en lichaamstaal van mensen correcte informatie haalt: sommige mensen vervelen zich. Aan de andere kant, je kunt het ook verkeerd interpreteren. Kijk daar dus enorm mee uit!

Stel je het volgende eens voor. Je ziet – terwijl je spreekt – iemand erg onderuit zitten. Hierdoor krijg je de indruk dat die persoon niet geïnteresseerd is. Je denkt dat hij niet betrokken is bij je verhaal.

Het kan zijn dat hij jou als presentator verschrikkelijk slecht vindt en zich aan de presentatie ergert. Dit is toch mogelijk?

Het kan ook anders

Het zou ook kunnen dat hij erg last van zijn rug heeft. Misschien heeft hij veel pijn. Of misschien trekt hij daardoor een pijnlijk gezicht. Misschien zit hij onderuit gezakt om hij dan minder last van zijn rug heeft. Deze situatie is dus toch ook mogelijk?

Werkelijke oorzaak

Wat ik wil aangeven is dat je de werkelijke oorzaak niet kent. Je kunt dus onterecht denken dat je negatieve reacties krijgt. Je kunt onterecht denken dat iemand zowel jou als spreker als je presentatie niet goed vindt.

Lichaamstaal en lichaamshouding van mensen (het publiek) kun je verkeerd interpreteren. Dus ook al ogen ze misschien ongemotiveerd, dit hoeft niet zo te zijn!

Nu wil ik je een presentatietip geven. Je kunt iets doen als jij als spreker het gevoel hebt dat mensen in het publiek ongeïnteresseerd zijn.

Focus je op het geïnteresseerde publiek

Let niet op mensen die je de indruk geven dat ze liever niet je verhaal willen luisteren. Focus je op het deel van het publiek dat enthousiast, betrokken en geïnteresseerd op je presentatie reageert.

Focus je op de mensen die knikken met hun hoofd, die vragen stellen, die aandachtig luisteren en die een glimlach op hun gezicht hebben. Als je dit doet krijg je positieve feedback.

Vertrouwen

En door deze positieve feedback krijg je meer vertrouwen. En als je vertrouwen krijgt verloopt de presentatie beter! Tijdens de presentatie zul jij dan als spreker groeien en je steeds fijner gaan voelen.

Een mooi neveneffect is dat er een kans is dat een aantal mensen – die aanvankelijk ongeïnteresseerd waren – alsnog geïnteresseerd kunnen raken in het verdere verloop van je presentatie.

Dit moet als spreker niet je doel zijn en ik zou hier ook niet op rekenen. Als dit gebeurt is het mooi meegenomen, maar streef er niet naar!

Reageren als spreker

In sommige gevallen, situaties en omstandigheden kan het verstandig en nodig zijn om in te gaan op het gedrag of de houding van iemand uit het publiek. Je zou dan bijvoorbeeld de volgende vraag kunnen stellen:

Bent u het er mee eens?

Hierdoor zal hij wellicht reageren en kun je erachter komen wat hem dwars zit. Vervolgens kun je hier verder op ingaan.

Andere mogelijkheden zijn:

Wat vindt u ervan?

Nu kom je erachter hoe hij erover denkt en kun je hier ook verder op ingaan. Andere openingen zijn:

Hoe denkt u erover?

Zo te zien denkt u er anders over

Ik heb het gevoel dat u er niet mee eens bent, klopt dat?

Omgaan met negatieve reacties

  • Focus je op de mensen die geïnteresseerd en aandachtig luisteren
  • Lichaamstaal, lichaamsbewegingen en lichaamshouding van mensen zijn op meerdere manieren uit te leggen. Wat je denkt te zien, hoeft niet de waarheid te zijn!
  • Je kunt iemand een reactie ontlokken door een vraag te stellen. Hierdoor zal hij reageren waardoor jij meer informatie krijgt en hierop kunt inspelen.

Bang voor negatieve reacties

Moet je regelmatig een presentatie geven en ben je erg bang voor negatieve reacties? Overweeg dan eens om te leren hoe je met zelfvertrouwen kunt presenteren.

Checklist voor presentaties

Betere presentaties

Als je graag wilt leren hoe je betere presentaties kunt geven, dan kun je hier kosteloos een checklist ophalen.

checklist voorbereiding presentatie ophalen

Hier kun je direct hulp krijgen bij het voorbereiden van je presentatie.

Negatieve reacties tijdens je presentatie was last modified: by
Negatieve reacties tijdens je presentatie was last modified: by