Indruk maken met je presentatie

Indruk maken met je presentatie: WAUW-momenten zorgen dat je presentatie een indruk achterlaat. Denk eens terug aan de presentaties die je wel eens hebt bijgewoond. Welke van deze presentaties zijn blijven hangen? Welke van deze presentaties heb je onthouden?

Vraag je ook eens af wat je precies van deze presentaties onthouden hebt. Waarschijnlijk was je ergens van onder de indruk of je werd enorm verrast of zelfs geschokt. En door dit moment heb je de voordracht onthouden.

Als je dieper nadenkt of in je agenda van afgelopen jaar bladert kom je er waarschijnlijk ook achter dat je presentaties hebt bijgewoond die je eigenlijk vergeten bent.

Deze presentaties waren misschien best goed, maar er zat  géén speciaal moment in dat je onthouden hebt. Met andere woorden: je was niet onder de indruk van de presentatie. En je werd ook niet verrast. In de presentatie zat ook geen moment waardoor je geschokt raakte.

Indruk maken met je presentatie

Het is van groot belang dat jij je als spreker afvraagt:

Wat is het eerste dat mijn publiek van mijn voordracht moeten onthouden?

Waar raakt mijn publiek van onder de indruk?

indruk maken wauw moment
Indruk maken met je presentatie

Indruk maken met je presentatie

Onderschat deze presentatietip niet!

Onafhankelijk van je doel van de presentatie is het belangrijk dat je publiek zowel de presentatie als jou als presentator zal onthouden. Alleen dan zal je publiek de gewenste actie ondernemen en kun jij de doelstelling van je presentatie bereiken.

Als de toehoorders de zaal uitlopen en vergeten waar jij het over gehad hebt is de kans erg groot dat ze niet zullen denken, handelen en optreden zoals jij dat eigenlijk na de presentatie voor ogen had.

Daarom moet je van tevoren goed nadenken over wat je publiek écht moet onthouden. Het is een van de eerste dingen die je jezelf als spreker moet afvragen tijdens de voorbereiding van je presentatie.

Wauw-moment

Er moet dus tijdens je presentatie echt een moment komen dat het publiek denkt: WAUW. Dit moment kun je bewust plannen. Je kunt het WAUW-moment aan het begin, in het midden en aan het einde van de presentatie plannen. Wanneer je dit moment zou moeten plannen hangt af van je doel en van de situatie.


Meer video’s over presenteren kun je vinden op ons YouTube kanaal
Een half jaar later

Als er aan mensen uit het publiek na een half jaar na de presentatie gevraagd wordt:

Kun je iets over die presentatie vertellen?

Dan is het WAUW-moment het eerste dat ze vertellen.

Dát is de boodschap en dát het belangrijkste van de presentatie. Dát is wat jij als spreker wilt overbrengen!

Het creëren van een WAUW-moment

Er zijn een groot aantal manieren en mogelijkheden om een WAUW-moment te creëren. Mijn ervaring is dat persoonlijke verhalen en verzonnen verhalen met een specifieke boodschap erg goed onthouden worden.

Bij justitie heb ik in het verleden erg veel presentaties gegeven.

Als ik dan na een poosje iemand weer tegenkwam en we aan de praat raakten vertelde hij me vaak hoe hij zich mij herinnerde.  Dat was vaak het WAUW-moment. Pas nádat iemand verteld had over het WAUW-moment herinnerde hij zich meer van de presentatie. Zoiets kun je ook bereiken met een demonstratie.

Verras en schok je publiek met een WAUW-moment!

Meer weten over het creëren van WAUW-momenten? Ik kan je hier een training over geven. We hebben zowel privé trainingen als groepstrainingen.

Als je hier gekomen bent omdat je eigenlijk direct hulp nodig hebt, lees dan verder bij Eerste hulp bij presenteren.

En op deze website staat ook een handleiding voor mensen die gaan spreken voor publiek. In deze handleiding hebben we een paar erg praktische tips verzameld.

Indruk maken met je presentatie was last modified: by