Spreken voor gedwongen publiek

Spreken voor gedwongen publiek: als het publiek verplicht naar jou als spreker moet luisteren. Ik heb presentaties gegeven aan gedetineerden, topsporters, topsportteams, leidinggevenden, trainers en coaches en medewerkers. Elke doelgroep is anders en elke doelgroep moet je als spreker anders benaderen.

Er is iets heel erg belangrijks dat bij de voorbereiding van de presentatie vaak vergeten wordt. En daar ga ik je nu iets over vertellen. Dat wat ik je ga vertellen is doorslaggevend voor het succes van je presentatie.

In veel artikelen en presentatietrainingen wordt terecht aangegeven dat je je in je publiek moet verdiepen voordat je de presentatie voorbereid en geeft. Je zou jezelf dan de volgende vragen kunnen stellen:

  • Wie is het publiek?
  • Bestaat het publiek uit mannen of vrouwen of ga je voor een gemengd publiek spreken?
  • Wat is de gemiddelde leeftijd van je gehoor?
  • Is je publiek misschien hoogopgeleid of juist niet?
  • Wat doen je luisteraars in het dagelijkse leven?

Als je weet wie je publiek is kun je de presentatie en je manier van presenteren aan dit publiek aanpassen.  Dit is een belangrijke voorwaarde om de boodschap goed over te kunnen brengen.

Spreken voor gedwongen publiek

In dit lijstje wordt in mijn ogen iets heel erg belangrijks vergeten. Er wordt over het volgende nauwelijks gesproken terwijl dit een enorme grote invloed op het resultaat van de presentatie heeft. En dat is:

Luistert  het publiek vrijwillig of moet het publiek verplicht naar je speech luisteren?

Met andere woorden, is het publiek gedwongen om naar je speech te luisteren of heeft je publiek hier vrijwillig voor gekozen?

Motivatie en instelling

Het zal je duidelijk zijn dat het verschil tussen vrijwillig en verplicht ook een enorm groot verschil geeft in motivatie en instelling. Spreken voor gedwongen publiek vraag van je om hier rekening mee te houden.

Je hebt vast wel eens tegen je zin in naar een spreker moeten luisteren. Hoe voelde jij je toen? Was je gemotiveerd en had je er zin in om naar die presentatie te luisteren? Of baalde je ervan en had je liever iets anders willen doen? Stond je open voor de boodschap? Waarschijnlijk had de spreker geen enkele kans dat jij geconcentreerd naar hem of haar zou luisteren.

Je bent ook wel eens vrijwillig naar een spreker gaan luisteren omdat deze sprak over een onderwerp dat je interesseerde.  Waarschijnlijk verheugde je je al vooraf op deze presentatie. Je had er zin in om deze presentatie te volgen! Je stond open voor wat er gezegd werd en nam alles in je op.

Het verplicht of vrijwillig luisteren naar een speech geeft dus een groot verschil.

Spreken voor gedwongen publiek

Als je spreekt voor een publiek dat verplicht naar je moet luisteren zul je meer moeten doen om het publiek te motiveren, te betrekken, te inspireren en te interesseren.

Maar hoe doe je dat? Ik geef je drie manieren waarmee je ervoor kunt zorgen dat het publiek zich voor je boodschap openstelt en aandachtig naar je zal luisteren.

1. Leuk en sympathiek

Om te beginnen moet het publiek je leuk en sympathiek vinden. Dat kun je o.a. doen door je kwetsbaar op te stellen en het publiek aan het lachen te maken. Een glimlach op het gezicht is al voldoende.

2. Toekomstperspectief

Daarnaast kun je een toekomstperspectief schetsen. Geef aan welk profijt je publiek kan hebben van de inhoud van de presentatie en van de boodschap.

Ik heb een groot aantal jaren presentaties aan gedetineerden gegeven. Sommigen hadden een groot strafblad en zagen het leven somber in. Om ze te betrekken en te inspireren begon ik altijd met het vertellen van een waargebeurd verhaal. Het verhaal ging over een gedetineerde die na zijn straf weer een mooi en goed leven had opgebouwd.  Vervolgens vertelde ik hoe deze ex-gedetineerde dit voor elkaar had gekregen.

De gedetineerden moesten deze presentatie verplicht volgen, maar realiseerden zich dat deze presentatie iets positiefs zou kunnen opleveren. Ze hadden er dus een belang bij om de presentatie te volgen. Hierdoor lukte het vaak ze te betrekken en ze te motiveren om iets op te steken van de presentatie.

3. Eigenbelang

Stel je nu eens voor dat je een presentatie moet geven aan medewerkers die niet geïnteresseerd zijn en geen zin hebben om de presentatie te volgen. Hoe kun je er dan voor zorgen dat ze geconcentreerd naar je verhaal luisteren? Ook hier geldt dat de luisteraars moeten inzien dat zij er belang bij hebben om naar de presentatie te luisteren. Je moet ze dus iets vertellen waar ze belang bij hebben. Iets dat een grote waarde voor ze heeft.

Voorbeeld

Als je  bijvoorbeeld het gedrag en de instelling van je medewerkers wilt veranderen kun je ervoor kiezen om te vertellen dat het bedrijf opdrachten moeten krijgen om hun salaris uit te kunnen betalen. Opdrachten worden alleen verkregen als de producten en diensten waardevol zijn en als de klanten tevreden zijn over het contact.

Vervolgens kun je vertellen dat de medewerkers hierin een grote rol spelen. Daarom: als je je baan en je salaris wilt behouden zorg dan dat het product, dienst en het contact met de klant goed zijn. En uiteindelijk vertel je wat de medewerkers kunnen veranderen.

De kunst is dus om de medewerkers te laten inzien dat ze iets aan de boodschap van de presentatie hebben. En dat het in hun eigen belang is om naar de presentatie te luisteren en de mededeling of opdracht uit te voeren.

Meer weten? We hebben een incompany training waarin ik je kan leren hoe je ervoor kunt zorgen dat je personeel aan je lippen hangt als je een presentatie geeft. En we hebben ook een handleiding voor goede presentaties die je verder kan helpen.

Incompany training

training zakelijk presenteren incompany

training zakelijk presenteren incompany


Direct hulp

Als je hier gekomen bent omdat je eigenlijk nu direct hulp nodig hebt bij het voorbereiden presentatie of als je hier feedback op wilt, lees dan verder bij Eerste hulp bij presenteren.


Gratis downloads over presenteren

 

 

Spreken voor gedwongen publiek was last modified: by
Spreken voor gedwongen publiek was last modified: by