Promotie in je presentatie: doen of juist niet?

Promotie in je presentatie: als spreker heb je tijdens een presentatie een goede gelegenheid om gemakkelijk jezelf, je dienst en je product te verkopen. Een ander doel kan zijn dat jij als spreker de toehoorders verleidt om je op de sociale media te gaan volgen. Veel sprekers proberen dit ook bewust te doen! Deze sprekers grijpen de presentatie aan om het publiek bewust iets te verkopen.

Promotie in je presentatie

Deze aanpak is niet verboden en mogelijk zal deze aanpak wel eens succesvol zijn. Maar vergeet niet dat deze manier van presenteren ook weerstand bij de luisteraars op kan leveren. Het is namelijk direct duidelijk dat de spreker wil verkopen en er beter van wil worden.

De toehoorders hebben in deze situatie feilloos in de gaten dat de spreker de presentatie in zijn eigen belang geeft. En dat de spreker eropuit is om zijn eigen voordeel te halen. Dit kan irritaties bij de mensen geven en dan weet je zeker dat je niets verkoopt.

In deze situatie ben je als spreker aan het nemen, maar is dit wel de goede manier? Is er misschien ook een betere manier? Ik ga je nu vertellen hoe je het naar mijn idee beter kunt doen.

Promotie in je presentatie

Het uitgangspunt is dat de spreker de speech houdt voor de toehoorders. De toehoorders luisteren naar de spreker om er zelf voordeel van te hebben.
De spreker spreekt voor de luisteraars, de luisteraars zitten er niet voor de spreker.

Ja, dit geldt zelfs voor een presentatie op het bedrijf. Vertel en breng je verhaal op een manier waardoor de medewerkers er beter van worden. Als de mensen het gevoel hebben dat ze er zelf beter van worden luisteren ze. Daarnaast worden ze dan gemotiveerd en raken betrokken bij je presentatie. En dan zijn ze bereidwilliger om van je te kopen, iets van je aan te nemen en iets uit te voeren!

Geven

Om jezelf, je idee, je product en je dienst te verkopen zul je eerst moeten geven in plaats van eerst te nemen. Voordat mensen je na een presentatie op de sociale media gaan volgen moet je ze eerst iets van waarde aanreiken.

Een in mijn ogen belangrijke presentatietip is: maak het tot het doel van je presentatie mensen te helpen en iets te geven waar ze echt iets aan hebben. Datgene wat je geeft moet echt van waarde zijn. Geef ze interessante en belangrijke informatie waar ze beter van worden.

Gevolg

Wanneer je iets bruikbaars van grote waarde aanbiedt krijgen je toehoorders een soort wauw-gevoel. De luisteraars zijn je dankbaar, zijn blij met je en hebben een goed vooruitzicht! Als ze iets goeds van je gekregen hebben is de kans veel groter dat ze meer van je willen hebben. En dan ontstaat de kans dat ze een dienst of product van je kopen of doen wat je van ze gaat vragen.

Jezelf verkopen

Probeer je als spreker ook niet te veel als de succesvolle spreker te verkopen. Dit levert alleen maar weerstand op. Leef je in de luisteraars in en geef ze iets van grote waarde.

Ze vinden je dan een goede spreker, vakkundig en sympathiek. Je hebt jezelf dan verkocht, maar door eerst te geven. Hierdoor is de kans aanwezig dat ze je advies op gaan volgen of doen wat je voorstelt en de volgende keer weer naar een presentatie van jou komen.

Promotie in je presentatie: waarde

Kort samengevat komt het op het volgende neer. Geef de toehoorders iets van grote waarde en daardoor is de kans groter dat ze van je kopen. Dus door te geven ontvang je!

Ik ben dus van mening dat je niet te veel bewust producten, diensten, idee├źn of jezelf moet verkopen. Het accent ligt het op geven van iets van zeer grote waarde.

Als je wilt dat mensen anders handelen en optreden

Als je wilt dat je medewerkers beter gaan samenwerken zou ik eerst aangeven wat een goede samenwerking voor je medewerkers oplevert. Dat zou kunnen zijn: het behouden van hun baan, eventuele bonussen en ontspanning.

Als er beter samengewerkt wordt, zal er meer winst behaald worden en zal er (meer) geld beschikbaar zijn voor ontspanning. Bijvoorbeeld een fitnesszaal in het bedrijf of leuke bedrijfsuitstapjes. Dit is dus geven, hier worden de medewerkers beter van. Hier hebben ze voordeel en profijt van!

Hierdoor kun je je medewerkers meer betrekken, enthousiasmeren, motiveren en hierdoor zullen ze meer openstaan voor je verhaal. Dan is het moment aangekomen om iets van ze te vragen. Vraag dan aan je medewerkers of ze bepaalde dingen willen doen waardoor ze beter gaan samenwerken.

Promotie in je presentatie

In je presentatie kun je natuurlijk wel verwijzen naar je producten of diensten. Maar je dit doet, houd het dan luchtig.

Stel je voor dat je een speech houdt over hoe je een hond kunt africhten. Dan kun je tussendoor aangeven: “O ja ik heb hier een boek over geschreven” terwijl je op dat moment een plaatje van het boek in je presentatie laat zien. En dan ga je weer door met je verhaal.

Als je het later in de presentatie over bijvoorbeeld een hondenriem hebt kun je terloops met een lach op je gezicht zeggen: “in het boek is daar meer over te lezen”.

Het voordeel van deze manier is dat je het publiek niet te nadrukkelijk vraagt of ze je boek willen kopen want daar zijn ze niet voor gekomen.

Dus: geven, nemen en ontvangen

Als je dit begrijpt zou het goed kunnen dan je nu met je handen in het haar zit omdat je een speech klaar hebt liggen die je helemaal opnieuw moet maken. Je kunt hier een handleiding voor spreken met publiek vinden die je op weg kan helpen. En bij twijfel kun je me ook om feedback vragen.

Gratis downloads over presenteren

Direct hulp

Als je hier gekomen bent omdat je eigenlijk nu direct hulp nodig hebt, lees dan verder bij Eerste hulp bij presenteren.

 

Promotie in je presentatie: doen of juist niet? was last modified: by

 

Promotie in je presentatie: doen of juist niet? was last modified: by