bang om te presenteren - zen

Bang om te presenteren

Bang om te presenteren: veel mensen worden echt bang als ze er alleen al aan denken dat ze een presentatie moeten geven. Angst voor een presentatie kan zich uiten in kriebels in de buik, weinig eetlust en vochtige handen. Angst kan er ook toe bijdragen dat je de nachten voor de presentatie slecht slaapt en dat je je overdag niet kunt ontspannen. Herkenbaar?

Bang om te presenteren

Er zijn een heleboel manieren om de angst voor het spreken in het openbaar kwijt te raken. De meeste technieken zijn gericht op het veranderen van je eigen gedachten. Dus anders leren denken over de situatie dat je moet presenteren. Door je gedachten te veranderen kun je de angst voor het spreken in het openbaar beperken of teniet doen.

De presentatietip van dit blog gaat over hoe je de angst om te presenteren beperkt of kwijtraakt. Niet zo zeer door je gedachten te veranderen, maar door praktische dingen te doen.

Bang om te presenteren

Door praktische dingen te doen creƫer je een bepaalde zekerheid. En door deze zekerheid krijg je meer rust en kun je je beter ontspannen. En kun je ook relaxter naar de presentatie toe leven.

In dit artikel worden een aantal mogelijkheden beschreven met als doel niet meer bang te zijn voor presenteren. Het voordeel van deze technieken is dat ze het heel concreet zijn.

Als de angst voor een presentatie verdwijnt of minder wordt ben je meer ontspannen. Hierdoor ben je in staat om een betere presentatie te geven. Als je onderstaande vier technieken toepast zul je merken dat je meer ontspannen wordt.

angst voor een presentatie

1. Maak de presentatie leuk

Zorg dat je de presentatie voor de toehoorders leuk en plezierig maakt. Verwerk humor in je presentatie. Hierdoor ga je de presentatie zelf leuk vinden en krijg je voorpret om deze presentatie te geven. Hierdoor verdwijnen de angst in opwinding!

2. Bereid je presentatie goed voor

Als je de presentatie goed voorbereid geeft dat jou als spreker zekerheid en houvast. Hierdoor zal de angst voor het spreken in het openbaar gedeeltelijk of helemaal verdwijnen. Begin vroeg met de voorbereiding.

3. Oefen je presentatie

Wanneer je de presentatie gemaakt heb is het verstandig om ‘m te oefenen. Je kunt dit doen met of zonder spiegel.

Een andere optie is: oefen je presentatie voor een groep bekenden. Je kunt er eventueel ook voor kiezen om je voordracht op video op te nemen. Het mooie hiervan is dat je jezelf terug kunt zien.

4. Zorg dat je er vroeg bent

Het is van groot belang dat je op de dag zelf, vroeg op de locatie bent waar je de presentatie gaat geven. Hierdoor voorkom je twijfel of je er wel op tijd bent. Dat geeft je een gevoel van rust en zekerheid. Bovendien heb je dan de tijd om te checken of alles werkt. Dit geeft je ook weer rust en ontspanning.

Door deze vier technieken toe te passen zal je angst veranderen in opwinding, rust, zekerheid en ontspanning.

Leren en beter leren presenteren bestaat uit presentatietechnieken en uit een goede voorbereiding. Pas de vier technieken toe en je zult zien dat je meer rust en zekerheid voelt. Hierdoor wordt je presentatie ook veel beter.

Ondersteuning

Natuurlijk helpt ondersteuning ook. Je staat een handleiding voor mensen die gaan spreken voor publiek. Neem die handleiding gewoon even door en kijk welke punten voor jou van belang zijn.

En je kunt natuurlijk ook kiezen voor ondersteuning in de vorm van een presentatietraining. Wij geven presentatietrainingen voor kleine groepjes mensen. Maar als dat te eng is, dan kan onze presentatiecursus op CD je ook leren presenteren. En daarna ga je oefenen zonder publiek.

Winnend Presenteren

Winnend Presenteren: je kunt onze CD kopen bij Rob of bij Managementboek


Bang om te presenteren was last modified: by

Over Rob Wuijster

Voormalig bondscoach van het Zwitserse nationale heren hockeyteam en inspirerende spreker. Ik vind het geven van presentaties leuk en ik vind het leuk om jou te leren hoe je een goede speech kunt houden.