Allergrootste sprekers uitgelicht

In dit artikel geef ik je een aantal presentatietips die de allergrootste sprekers toepassen. Als je deze presentatietips toepast zal je presentatie veel beter worden en komt de boodschap beter over.


Tip 1: nadruk op verbale communicatie

Er zijn sprekers die er vanuit gaan dat non-verbale communicatie, dus lichaamshouding, lichaamsbeweging en mimiek bepalend zijn tijdens een presentatie.

De allergrootste sprekers onderwijzen dat dit niet zo is. Het gaat er immers om wat je als spreker zegt en hoe je het vertelt. Om de boodschap goed over te brengen speelt de non-verbale communicatie wel een belangrijke rol. De non-verbale communicatie moet de verbale communicatie ondersteunen.


Ik wil hiervan twee voorbeelden geven

  • Als je een leuk verhaal vertelt moet je daarbij een vrolijk gezicht trekken. Als je daarbij een serieus gezicht trekt spreek je de verbale boodschap tegen. En dat komt de boodschap niet ten goede! Dit is de zogenaamde tegenovergestelde communicatie en dit moet je als spreker voorkomen. Dus de verbale- en non-verbale communicatie moeten elkaar ondersteunen!
  • Als je het erover hebt er een groot afzetgebied voor het product of dienst is, dan is het goed om dit te ondersteunen door een groot gebaar met je armen en niet met een klein gebaar.

Gratis gids voor boeiende presentaties

Tip 2: dynamiek tijdens je presentatie

Het is belangrijk dat je je als spreker verplaatst in de ruimte. Dat kan als je niet afhankelijk bent van de techniek. Ik bedoel hiermee dat je niet afhankelijk bent van het geluid, de bediening van de laptop en niet afhankelijk bent van die ene flipover.

Zorg daarom dat je een microfoon hebt als de ruimte te groot is om zonder microfoon te presenteren. Als je een microfoon hebt is het mooi als deze draadloos is. Dat zorgt er voor dat je je makkelijker kunt verplaatsen!

Het allermooiste is een super kleine microfoon die je op je revers kunt plaatsen. Hierdoor heb je beide handen vrij om te presenteren. Hierdoor krijg je meer bewegingsvrijheid.


Tip 3: humor in je presentatie

Het doel moet niet zijn dat je probeert iedereen aan het schateren van het lachen te maken. Dit is een apart vak en is als je spreekt is dit niet nodig. Probeer een glimlach op het gezicht van het publiek te krijgen.

Je kunt dat op allerlei manieren doen. Je kunt bijvoorbeeld een grappig citaat gebruiken of een verhaal vertellen dat je zelf meegemaakt hebt. Vertel een verhaal waar je zelf om moet lachen en dat jij als grappig ervaart.

Je kunt ook een verhaal vertellen dat iemand anders heeft  meegemaakt. Zelfspot is ook humor die het erg goed doet! Het geeft aan dat je een mens bent en dat je niet volmaakt bent.

Stel je nu eens voor dat je de medewerkers mede gaat delen dat ze een cursus krijgen om meer kennis te krijgen. Of dat je als directielid een praatje houdt voordat de training begint. En je begint met het volgende citaat van Willem van Hanegem:

Of ik nog iets opgestoken heb tijdens de cursus? Ja, een paar sigaretten.

Willem van Hanegem

Wedden dat mensen beginnen te glimlachen?


Video presentatietips van de allergrootste sprekers


Meer presentatievideo’s kun je vinden op ons YouTube kanaal

Tip 4: korte presentatie

Probeer er een spel van te maken en zie het als uitdaging om de presentatie zo kort mogelijk te maken. De concentratie van het publiek is kort en als spreker kun je ook niet uren lang vlammen.

Natuurlijk is het mogelijk om het publiek gedurende langere tijd te boeien en gefocust te houden. Echter, hoe langer de presentatie is hoe beter je presentatievaardigheden moeten zijn.

Schrappen

Als je een presentatie gemaakt hebt, kijk dan eens wat je eigenlijk nog kunt schrappen waardoor de presentatie korter wordt en de boodschap nog beter zal overkomen. Less is more! Al uitgangspunt zou je alleen de belangrijke en waardevolle informatie kunnen vermelden.


Tip 5: veel hoogtepunten

Het publiek bepaalt de waarde van de presentatie en beoordeelt de presentatie aan de hand van het aantal hoogte- en dieptepunten, de “highlights” en de  ‘’lows’’ tijdens de presentatie.

Daarom is het ook zo belangrijk om interessante, belangrijke, waardevolle en vermeldenswaardige dingen te vertellen. Dus zoveel mogelijk de hoogtepunten! Als je veel hoogtepunten in je presentatie hebt zal het publiek je presentatie als beter beoordelen.

Maak daarom je presentatie zo kort mogelijk (tip 4) en vertel zoveel mogelijk die dingen die als hoogtepunt aangemerkt kunnen worden. Dus die dingen die de moeite waard zijn!

Verwijder alle dieptepunten uit je presentatie. Dieptepunten zijn onderwerpen, thema’s of dingen die niet relevant en overbodig zijn. Het zijn die dingen waardoor het publiek de aandacht verliest en ongeduldig wordt. Hierdoor komt de boodschap niet goed over en hierdoor beoordeelt je publiek de presentatie en jou als spreker niet als “goed”.

Kijk je presentatie kritisch na en verwijder of beperk het aantal dieptepunten.


Presentatietips van de allergrootste sprekers

Pas deze 5 tips van de allergrootste sprekers toe en je zult merken dat het spreken in het openbaar je veel beter afgaat! Daarnaast zul je merken dat zowel jij als presentator als je presentatie als beter beoordeeld zullen worden. Hierdoor is de kans veel groter dat je publiek gemotiveerd is om iets met je boodschap te doen! Als je nog meer tips wilt, overweeg dan om een presentatietraining te volgen.

Als je hier gekomen bent omdat je eigenlijk direct hulp nodig hebt, lees dan verder bij Eerste hulp bij presenteren.

Allergrootste sprekers uitgelicht
De allergrootste sprekers uitgelicht
Allergrootste sprekers uitgelicht was last modified: by