Home » Rob Wuijster » Rob Wuijster » Jeugd en levensloop van Rob Wuijster » Interview met spreker Rob Wuijster

Interview met spreker Rob Wuijster

interview met Rob Wuijster

Interview met spreker Rob Wuijster

Laatst ben ik geïnterviewd door Judith de Vries van Virtueel Present. Judith stelde me onderstaande vragen. Onder elke vraag vind je mijn antwoord.

Waarom spreek je?

Ik vind het fijn om mensen informatie te geven waarmee zij, zowel privé als zakelijk, meer uit hun leven kunnen halen. Het is geweldig als ik iets goeds kan toevoegen in het leven van anderen. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat de luisteraars plezier hebben tijdens de presentatie.

Wilde je altijd al spreker worden?

Nee! Heel vroeger wilde ik zoals zo veel jongens prof voetballer worden. Dat is ’m nooit echt geworden. Later werd ik wel hockey bondscoach van Zwitserland. Presenteren heb ik vanaf toen ik trainer/coach was altijd heel erg leuk en interessant gevonden. Daar kon ik echt mijn ei in kwijt!

Nadat ik bondscoach en mental coach ben geweest, was het een voor mij een voor de hand liggende keuze om spreker te worden.

Swiss hockey
Swiss hockey

Hoe lang spreek je al?

Oei, dat is lang geleden. Vanaf 1990 ben ik presentaties gaan geven bij de sportverenigingen waar ik werkte. Daar presenteerde ik voor trainers en coaches. Dat waren de zogenaamde “train de trainers” en “coach de coaches” bijeenkomsten. Zalig vond ik dit! Het delen van kennis en het geven van tips waardoor de trainers en coaches nog beter konden functioneren. Sinds 2003 spreek ik ook in het bedrijfsleven.

Waar geef je presentaties?

Ik geef o.a. presentaties in het bedrijfsleven, bij stichtingen, bij sportverenigingen en voor particulieren en LOOT-scholen. Ook spreek ik voor de overheid. Opdrachtgevers kunnen me direct via mijn website boeken, maar ik ben ook te boeken via bijvoorbeeld Showbird.

Je geeft dus presentaties voor verschillende doelgroepen?

Ja dat klopt! En het uitdagende is dat elke doelgroep anders is. In het verleden heb ik ook zeven jaar presentaties aan gedetineerden gegeven. En dat is totaal anders dan aan topsportteams presentaties geven. Ik heb presentaties gegeven aan kinderen, volwassenen, productiemedewerkers, maar ook aan verkoopteams, managers en andere leidinggevenden.

En elke doelgroep heeft zijn eigen sfeer en moet je op een andere wijze benaderen. Dat doe ik op basis van concrete zaken, maar ook wel op “fingerspitzengefühl”.

Over welke onderwerpen spreek je?

Ik ben gespecialiseerd in teambuilding. In het verleden heb ik ook gesproken over Gedachten zijn krachtenBereik je doelen en Winnend coachen. Dit zijn de populairste onderwerpen waar ik over gesproken heb.

Spreek je liever voor kleine of juist voor grotere groepen?

Spreken is spreken. Natuurlijk zijn er wel verschillen tijdens het presenteren voor een groot of een klein publiek. Maar of je nu spreekt voor 10 mensen of voor tweehonderd mensen, het principe blijft het zelfde. Het gaat er uiteindelijk om de boodschap goed over te brengen en het publiek in mindere of meerdere mate te entertainen.

Zelf vind ik het plezieriger om voor grotere groepen te spreken. Ondanks dat veel mensen zich in een grotere groep niet durven te laten horen ontstaan er toch meer dingen waarop je als spreker op kunt reageren en inspringen. Hierdoor wordt de presentatie levendiger en dynamischer.

Leef je volledig van het geven van presentaties?

Naast het geven van presentaties heb ik ook trainingen gegeven aan, zzp’ers, ondernemers en bedrijven. Ik help nu met teams te verbeteren.

Hoe ervaren je luisteraars je presentaties?

Mensen zijn allemaal verschillend en ervaren de presentaties natuurlijk allemaal op een iets andere manier. Over het algemeen vinden ze de presentaties leerzaam, motiverend en inspirerend! Als je het precies wilt weten zou je deze vraag aan mensen uit het publiek moeten stellen.

Wat zijn de fijnste momenten voor jou?

Dat na afloop de mensen enthousiast, gemotiveerd en geïnspireerd en blij de zaal uitlopen. En als de mensen zeggen dat ze iets hebben aan de presentatie, dat ze de aangereikte concrete handvatten gaan toepassen.

Natuurlijk ben ik ook super tevreden als de opdrachtgever aangeeft het een succesvolle en waardevolle presentatie te vinden en dat het geld goed besteed is. Het allergeweldigste vind ik als mensen een tijd na de presentatie aangeven dat ze de aangegeven handvatten met succes toegepast hebben en daar de vruchten van plukken!

Heb je nog wel eens contact met mensen uit de zaal?

Ja, soms volgen ze me via LinkedinInstagram of Twitter. Een enkele keer stuurt iemand me een mailtje om me te bedanken. Ook komt het wel eens voor dat ik iemand tegenkom die bij een presentatie was.

Ben je zenuwachtig voor je gaat presenteren?

Zenuwachtig, tja … het is meer dat ik gespannen ben voordat ik ga presenteren. Ik vind presenteren geweldig en doe het al lang, maar elke presentatie wordt er iets van je verwacht. En ik wil dat zowel de luisteraars als de opdrachtgever een goed gevoel over de presentatie hebben. En dat geeft natuurlijk een beetje spanning.

Wat geeft je een kick tijdens het presenteren?

Dat ik zie dat de mensen in de zaal aandachtig en gefocust luisteren naar waar zij iets aan hebben. Daarnaast is het fantastisch wanneer zij zich tijdens de presentatie vermaken. En ik vind het fijn om contact met het publiek te hebben. Ik ben erg blij met reacties uit de zaal, ook als mensen kritische vragen stellen.

Als mensen vragen stellen betekent dat dat het onderwerp ze interesseert en dat ze betrokken zijn. Met andere woorden dat het ze raakt! En daar word ik heel erg blij van!

Wanneer is je presentatie succesvol?

Dat hangt ervan af of de doelstelling bereikt is. Als het doel van de presentatie is dat het publiek na de presentatie actie neemt en het publiek doet dat ook echt, dan is de doelstelling bereikt.

Toch sluit ik inspanningsovereenkomsten. Of de doelstelling behaald wordt is afhankelijk van de presentatie op zich maar ook van vele andere factoren buiten de werkelijke presentatie. Dat heb ik niet volledig in de hand!

Ik span me er voor honderd procent voor in dat het doel van de presentatie bereikt wordt. Ik wil tenslotte mensen helpen en ondersteunen. Voor mij is belangrijk dat de luisteraars en opdrachtgevers zeer tevreden over mijn werk zijn!

Hoe onderscheid je je van andere redenaars?

Wauw, dit is echt een supervraag! Om te beginnen: elk mens en dus elke presentator is uniek. Elk presentator heeft zijn eigen ervaringen en zijn eigen levensloop. Daarnaast heeft elke presentator zijn eigen visie, ideeën en beleving.

Als je dus een verhaal over je eigen leven en ervaringen vertelt is dat uniek en dus onderscheidend. Ik vertel aan de hand van mijn ervaringen als bondscoach van het Zwitserse Nationale Heren Hockeyteam en mental coach in de topsport.

Andere kenmerken zijn duidelijkheid, meedenken met de klant, openheid en no nonsens. Het uitgangspunt is de klant! Ook vind ik flexibiliteit belangrijk. Natuurlijk heb ik mijn verhaal, maar het verhaal en de manier van presenteren kan ik iets aanpassen aan de wensen van het bedrijf. Het kan gebeuren dat een bedrijf een wat luchtigere presentatie wilt. Nou, dan maak ik de presentatie iets luchtiger.

Heb je tips voor mensen die spreker willen worden?

Het is belangrijk om over je passie te spreken. Iets waar je geweldig in geïnteresseerd bent. Daarnaast moet je ook veel kennis en ervaring hebben over dat onderwerp waar je over spreekt.

Kennis van presentatietechnieken en deze kunnen toepassen en van het publiek houden zijn ook factoren die van zeer grote invloed zijn.

Je in het publiek kunnen inleven en het hebben van sociale vaardigheden zijn ook van groot belang. En je moet ook veel presentaties geven om een goede spreker te worden, want je hebt veel vlieguren nodig!

Tot zover het interview met Rob Wuijster

Rob Wuijster

In deze rubrieken kun je meer lezen als je overweegt me als gastspreker of als teambuilding trainer in te huren.


,
Rob Wuijster

Rob Wuijster

Teambuilding specialist

Specialist in teambuilding, voormalig bondscoach. Transformeert een groep mensen tot een team. Spreekt als gastspreker over teambuilding en biedt teambuilding workshops en begeleidingstrajecten.