Home » Rob Wuijster » Rob Wuijster » Aandachtspunten spreker kiezen

Aandachtspunten spreker kiezen

aandachtspunten spreker kiezen

Aandachtspunten spreker kiezen

Deze aandachtspunten spreker kiezen gaan over wat je moet weten als je een spreker bij een sprekersbureau gaat kiezen. Met een goede voorbereiding lukt het je beter om een spreker te kiezen die echt bij jouw evenement past. Hier heb ik checklist voor je staan met de punten waar je beslist op moet moet letten of aan denken. Met deze checklist krijg je het helemaal voor elkaar!

Waarop letten als je een spreker kiest?

Je zoekt voor je bedrijfsevenement, bijeenkomst, congres of symposium één of meerdere sprekers.

Geen enkel probleem, er zijn heel veel sprekersbureaus. Er zijn er zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hieronder vind je een aantal sprekersbureaus waar je sprekers kunt boeken. Of dit een goed idee is hangt van af van je doel en de situatie.

  • Speakers Academy
  • Quality Bookings
  • De Spreker
  • Praat
  • Sprekersbureau
  • Het Sprekersburo
  • Assemblee
  • Athenas
  • Sprekershuys
  • Homerus
  • Teeuwengroep
  • Sprekersplatform
  • Speaker Ideas
  • De Gelijke Kansen Alliantie
  • speaQable

Waar moet de speech over gaan

Terug naar aandachtspunten spreker kiezen. Waar moet je op letten als je een spreker wilt kiezen? Er zijn vier punten waar je op kunt letten als je een spreker wilt kiezen. Vóór je contact met een sprekersbureau opneemt is het raadzaam om je eerst de volgende zaken af te vragen.

Bij de sprekersbureaus kun je allerlei sprekers boeken. Ze hebben een groot aanbod van sprekers. De sprekers zijn ingedeeld in verschillende categorieën.

Bijvoorbeeld sprekers die werkzaam zijn of waren in wetenschap, sport, gezondheidszorg en economie en die spreken over hun vak, ervaring, missie en passie. En presentators die willen bijdragen aan een betere wereld. En er is ook een spreker teambuilding.

Waar moet de spreker over spreken?

Aandachtspunten spreker kiezen: wat is je budget

Wat kost een spreker nu eigenlijk? Je hebt een budget en daarvoor wil je een passende spreker huren. Sprekers zijn ingedeeld in prijscategorieën. Deze prijzen variëren enorm. Denk aan bedragen vanaf 250 euro tot 50.000 euro.

De sprekersbureaus ontvangen zo’n twintig procent van dit bedrag. Voor sprekersbureaus is het daarom gunstiger om duurdere sprekers te leveren: sprekers die meer geld voor hun optreden vragen.

Hoeveel wil je besteden aan een spreker?

Ervaren of minder ervaren spreker kiezen?

De sprekersbureaus zijn bang dat de spreker niet voldoet. Hierdoor raken hun toekomstige klant kwijt (doordat je niet terugkomt). Daarom wil een sprekersbureau liever een zeer ervaren spreker verhuren.

Ze verhuren liever een spreker die al vaak bewezen heeft een zaal te kunnen boeien (lees hier een recensie uit 2006).

Maar een zeer ervaren spreker hoeft geen betere spreker te zijn en hoeft niet noodzakelijk beter te passen bij de aard van de bijeenkomst! Soms roept een onbekende maar bezielde spreker veel meer enthousiasme op bij het publiek. Soms past een onbekende maar bezielde spreker beter bij je evenement. Zo ben ik ook aan mijn ervaring gekomen.

Wil je een bekende en ervaren spreker of onbekende en minder ervaren spreker boeken?

Welk type spreker past het beste bij je evenement?

Het is van groot belang dat een spreker en het onderwerp passen bij het publiek, het evenement en het doel van de bijeenkomst.

In hoeverre moet een spreker motiveren, inspireren, enthousiasmeren, entertainen, kennis overdragen, het publiek in actie brengen of het publiek aan het denken zetten? Een spreker moet passen bij de sfeer.

Checklist spreker kiezen

  • Over welk onderwerp wil je dat de spreker spreekt?
  • Moet het een bekende spreker zijn of mag het ook een minder ervaren en onbekendere spreker zijn die enthousiast, gemotiveerd en gepassioneerd over zijn vak en vertelt?
  • En wat is het budget? Wat wil je voor de spreker betalen?
  • Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de spreker past bij de sfeer en de bedrijfscultuur.
  • De vraag die je kunt stellen is: past de spreker die ik op het oog heb bij de bijeenkomst, het bedrijf en de sfeer?

Vraag je dan af waar je wilt boeken. Zoals eerder gezegd: er zijn  veel sprekersbureaus. Kies je voor een sprekersbureau dat al lang bestaat en zijn sporen verdiend heeft of kies je voor een nieuw en fris bureau? En misschien kies je mij!

Aan jou de keuze

Overigens, hier kun je een aantal verhalen vinden over events waar ik gesproken heb.

,
Rob Wuijster

Rob Wuijster

Teambuilding specialist

Specialist in teambuilding, voormalig bondscoach. Transformeert een groep mensen tot een team. Spreekt als gastspreker over teambuilding en biedt teambuilding workshops en begeleidingstrajecten.