Promotie in je presentatie

Promotie in je presentatie: als spreker heb je tijdens een presentatie een goede gelegenheid om gemakkelijk jezelf, je dienst en je product te verkopen.

Een ander doel kan zijn dat jij als spreker de toehoorders verleidt om je op de sociale media te gaan volgen. Veel sprekers proberen dit ook bewust te doen! Deze sprekers grijpen de presentatie aan om het publiek bewust iets te verkopen. Lees verder

Publiek alert en scherp houden (video)

Publiek alert en scherp houden. Het is belangrijk dat het verhaal dat je vertelt bij alles past. Het moet bij je presentatie passen, het moet bij de achtergrond passen. Maar ook je kleding moet erbij passen.

Met andere woorden: het moet één groot verhaal worden. Hoe groter het verhaal wordt en hoe beter alles bij elkaar past, hoe beter je presentatie over komt. Lees verder

Gebruik positieve woorden (video)

Gebruik positieve woorden. In deze video ga ik het hebben over het gebruik van positieve woorden.

Hoe je het draait of wendt of keert: woorden beïnvloeden het gevoel van het publiek en natuurlijk ook van jouzelf als spreker. Waarom zou je dan kiezen voor negatieve woorden? Negatieve woorden beïnvloeden het publiek en jouzelf negatief. Gebruik daarom positieve woorden. Lees verder

Weerstand tijdens presentaties

Weerstand tijdens presentaties kan lastig zijn om mee om te gaan. In dit artikel reik ik je aan hoe je dit kunt aanpakken.

Gespannen en nerveus

Op de dag voor je gaat presenteren en op de dag dat je gaat presenteren kan het heel goed zijn dat je gespannen en nerveus bent. Dat is niet vreemd, bijna elke spreker heeft hier mee te maken. Toch voel je je ook zeker. Je hebt tenslotte veel tijd en energie besteed aan de voorbereiding. Lees verder

Oogcontact als je spreekt voor publiek

Oogcontact wordt in onze cultuur als prettig en goed ervaren. Als je oogcontact maakt geef dat de ander de indruk dat je niets te verbergen hebt, dat je luistert en geïnteresseerd en zelfverzekerd bent. Als je als spreker het publiek aankijkt is er ook een zekere mate van connectie.

Sommige mensen voelen dat ze gerespecteerd en gewaardeerd worden als je ze aan kijkt. Om al deze redenen is het voor een spreker belangrijk om oogcontact te hebben. Lees verder

Publiek entertainen (video)

Publiek entertainen: in de doorsnee presentatie speel jij als spreker meerdere rollen. Als spreker ben je ook o.a. een entertainer.

Dus naast het overbrengen van de boodschap moet je het publiek ook nog vermaken. De toehoorders moeten het namelijk ook fijn en plezierig hebben tijdens je speech. Zorg ervoor dat je de luisteraars verwondert of verbaast. Lees verder

Emoties bij het publiek

Als je onthouden wilt worden, zorg dan voor emoties bij het publiek.

Waarschijnlijk wil je dat je presentatie door het publiek onthouden wordt. Er zijn verschillende manieren en technieken om de presentatie zo te maken en te geven dat de boodschap door het publiek onthouden zal worden.

De effectiefste manier is dat je het publiek emotioneel raakt. Dat er dus gevoelens en emoties bij het publiek ontstaan. Lees verder

Humor in je presentatie

Humor in je presentatie help om ‘m succesvol te maken. Lachen is belangrijk.

Of een presentatie succesvol is hangt van een groot aantal factoren af. Een belangrijke factor is plezier. Als het publiek plezier heeft zal het zich meer berokken voelen en meer feedback geven.

De stemming wordt hier plezierig door en dat is voor zowel voor het publiek als voor jou als spreker fijn. Als het publiek het leuk heeft zal het meer op je presentatie gefocust zijn en je toehoorders zullen je presentatie ook beter onthouden. Lees verder

Band met het publiek

Band met het publiek: in dit artikel wil ik je iets vertellen over het V.E.L.-principe.

Als je het V.E.L.-principe toepast zul je het publiek boeien, betrekken en plezier geven. Er een band met het publiek ontstaan. Door de goede sfeer en band zal je boodschap goed overkomen. Daarnaast zal het publiek zich bij jou en je presentatie betrokken voelen. Er zal een plezierige interactie plaatsvinden. Lees verder