Presentatietips

Gebruik positieve woorden

Gebruik positieve woorden. In deze video ga ik het hebben over het gebruik van positieve woorden.

Hoe je het draait of wendt of keert: woorden beïnvloeden het gevoel van het publiek en natuurlijk ook van jouzelf als spreker. Waarom zou je dan kiezen voor negatieve woorden? Negatieve woorden beïnvloeden het publiek en jouzelf negatief. Gebruik daarom positieve woorden. “Gebruik positieve woorden” verder lezen

Omgaan met onverwachte situaties (video)

Omgaan met onverwachte situaties: stel het je eens voor.

Je bent aan het presenteren en plotseling gebeurt er iets. Iemand komt binnen en staat verward te kijken naar wat er in de zaal plaatsvindt. Hij weet dus helemaal van niets.

Plotseling laat iemand zijn kopje koffie vallen. Een enorm lawaai.

Of iemand begint waanzinnig hard te kuchen of begint heel hard te lachen. Of een andere grappige, leuke of minder leuke situatie. Stel je voor dat iemand op de grond valt.

Wat doe je dan als spreker?

Meer video’s over presenteren kun je vinden op ons YouTube kanaal.

Er zijn een heleboel situaties mogelijk die kunnen gebeuren tijdens je presentatie. En jij als spreker moet hierop anticiperen.

Natuurlijk zijn er ook heel kleine dingetjes. Stel je voor dat iemand één keer kucht. Daar moet je als spreker natuurlijk niet op ingaan. Dan ga je gewoon door met je verhaal.

Omgaan met onverwachte situaties

Maar stel je voor dat er iets gebeurt dat werkelijk alle aandacht van de mensen trekt.

Er zijn sprekers die er dan voor kiezen om gewoon door te gaan met hun verhaal. Hier kun je voor kiezen, maar als je hiervoor kiest is het gevolg dat het publiek niet met je verhaal bezig is. Je publiek is met het incident bezig. Ze kijken ernaar, ze luisteren ernaar, ze zijn gewoon afgeleid.

Je kunt er dan beter aan toegeven. Als er een incident plaatsvindt kun je er beter op inspringen. Lach, of zeg even niet meer. Of maak een vriendelijke, leuke of grappige opmerking. Doe in ieder geval iets. Lach mee.

Je zult zien dat als je dat doet en je het publiek even de tijd geeft om aandacht te geven aan datgene dat er gebeurde, je gelijk de aandacht weer terug kunt pakken en verder kunt gaan met je verhaal.

Omgaan met onverwachte situaties

Dus als er iets onverwachts gebeurt, kijk dan of het iets kleins is. Als het iets heel kleins is dat de aandacht niet zo erg trekt, ga dan gewoon verder met je verhaal.

Maar als het iets is dat enorm de aandacht trekt, stop dan met je verhaal. Spring even in op het incident. Ga erop in. Bemoei je ermee. Laat zien dat je het ook gezien of gehoord hebt. En ga daarna, nadat iedereen even gelachen heeft of niet gelachen heeft, weer verder met je verhaal.

Lees direct verder: Veelgemaakte presentatiefouten.

Rob Wuijster

scrol verder

Vijf fouten bij presenteren

5 fouten bij presenteren

Er zijn vijf fouten bij het presenteren die bijna iedere beginnende spreker maakt.

Jij hoeft deze fouten niet te maken, want ik heb een 5-delige serie voor je waarin ik ze bespreek.

En als je deze fouten leest denk je waarschijnlijk: “O ja, natuurlijk”.

Vraag deze serie aan en je weet wat je moet doen en moet laten.

Presentatie zelf voorbereiden of laten maken?

Presentatie zelf voorbereiden of laten maken?

We hoeven niet te discussiëren of het belangrijk is om een presentatie waanzinnig goed voor te bereiden. Dat weten we allebei. Een presentatie lukt alleen als je ‘m goed voorbereidt.

Als je daar tijd voor hebt is dat natuurlijk perfect. Dan kun je dat gewoon zelf doen. Maar ja, helaas … we hebben het allemaal vreselijk druk. We hebben er vaak geen tijd voor om een presentatie echt goed voor te bereiden.  “Presentatie zelf voorbereiden of laten maken?” verder lezen

Wat er mis kan gaan bij presentaties (video)

Wat er mis kan gaan bij presentaties: een waargebeurd verhaal.

Een spreker hield een presentatie waarbij het niet helemaal ging zoals hij wilde. Hij heeft eigenlijk een fout gemaakt terwijl hij er iets aan zou hebben kunnen doen. Een fout maken is natuurlijk geen probleem, maar als spreker kun je van fouten leren. Daarom vertel ik je er nu over.  “Wat er mis kan gaan bij presentaties (video)” verder lezen

Met zelfvertrouwen presenteren (video)

Met zelfvertrouwen presenteren betekent dat je je boodschap beter kunt overbrengen. Als je met zelfvertrouwen presenteert vindt je publiek je presentatie beter. De kwaliteit van je presentatie gaat erdoor omhoog.

Hoe vrijer je je voelt, hoe beter de kwaliteit van je presentatie is. Het is belangrijk om als spreker niet al te veel geremd te zijn. Als je je geremd voelt wordt je presentatie direct veel minder. Je boodschap komt minder goed over je komt ook minder overtuigend over. “Met zelfvertrouwen presenteren (video)” verder lezen

Pauzes in je presentatie (video)

Pauzes in je presentatie: als een een presentatie geeft is het belangrijk om af en toe een pauze in te lassen. Gewoon even niets zeggen. Waarom dat zo belangrijk is, is het onderwerp van dit artikel.

Pauzes in je presentatie

De reden waarom pauzes in je presentatie belangrijk zijn is simpel. “Pauzes in je presentatie (video)” verder lezen

Presentatie lang tevoren voorbereiden!

Presentatie lang tevoren voorbereiden want hoe eerder je begint, hoe relaxter de voorbereiding verloopt. Haastige spoed is zelden goed en het is zeker niet goed als je kwaliteit wilt leveren.

Hoe eerder je begint, hoe beter het eindresultaat zal zijn. Elke presentator weet dit. Maar hoe komt het dan toch dat veel sprekers hun presentatie op het laatste moment voorbereiden? “Presentatie lang tevoren voorbereiden!” verder lezen

Goede presentatie training

Waar een goede presentatie training in het algemeen aan voldoet? Weet jij waar een goede presentatie training aan zou moeten voldoen? Ik ga het je hier vertellen.

Nut van een goede presentatie training

Presentatie training volgen? Zie jij als leidinggevende, manager, directielid of ondernemer in dat het geven van presentaties een belangrijk onderdeel van je werk is? “Goede presentatie training” verder lezen

Spreken voor gedwongen publiek

Spreken voor gedwongen publiek: als het publiek verplicht naar jou als spreker moet luisteren.

Ik heb presentaties gegeven aan gedetineerden, topsporters, topsportteams, leidinggevenden, trainers en coaches en medewerkers. Elke doelgroep is anders en elke doelgroep moet je als spreker anders benaderen.

Er is iets heel erg belangrijks dat bij de voorbereiding van de presentatie vaak vergeten wordt. En daar ga ik je nu iets over vertellen. Dat wat ik je ga vertellen is doorslaggevend voor het succes van je presentatie. “Spreken voor gedwongen publiek” verder lezen