Angst voor koud bellen

Angst voor koud bellen.  Koud bellen of koude acquisitie is een manier om aan opdrachten te komen. Het betekent dat je mensen gaat bellen zonder dat je ze kent, met als doel je diensten of je producten te verkopen. Of om een afspraak te maken. Of om met toestemming van de potentiële klant informatie toe te gaan sturen. Het voordeel van koud bellen is dat je heel bewust de potentiële klant kunt bereiken.

Koud bellen bestaat uit twee componenten. De eerste component is de techniek van het koud bellen. Hoe verkoop je en hoe reageer je op de reactie van de potentiële klant. En daar wil ik het in deze blog niet over hebben.

Angst voor koud bellen

Veel ondernemers hebben een gloeiende hekel aan koud bellen

De tweede component van koud bellen is het mentale aspect. En dit is het moeilijkste aan koud bellen. En is ook de reden dat veel ondernemers een hekel aan koude acquisitie hebben. Bij de volgende voorbeelden gaat het er in dit geval niet om hoe je aan de telefoon reageert, maar gaat het erom hoe je vóór en ná het telefoongesprek je gedachten ordent.

Angst voor koud bellen: nee

Hoe ga je ermee om als

  • Je voortdurend een nee krijgt?
  • Mensen bot reageren?
  • Mensen die twijfelen aan je dienst of product?
  • Je mensen moeilijk te pakken kunt krijgen?
  • Mensen niet terugbellen?
  • Mensen die liever niet willen dat je weer contact opneemt?

Deze reacties hebben een ongunstige invloed op je gevoelens, stemming, gedachten en gedrag. Je baalt van al die gesprekken, je hebt geen zin meer om koud te bellen en er sluipen gedachten bij je binnen dat het je niet zal lukken. Deze gedachten, gevoelens en stemming kunnen er voor zorgen dat je stopt met koud bellen. En dat is jammer want koud bellen is een goede manier is om opdrachten te krijgen!

Angst voor koude acquisitie en mentale kracht

Je zult dus met deze ongewenste reacties van je potentiële klanten  moeten leren omgaan. Je moet een manier verzinnen die voorkomt dat je negatieve gevoelens en gedachten krijgt. En je moet voorkomen dat je  stemming hierdoor negatief beïnvloed wordt. Zorg ervoor dat je ondanks alle ongewenste reacties een positieve en constructieve mindset bij jezelf houdt. Waardoor je in staat bent om tijdens het volgende telefoongesprek optimaal te functioneren. Verkoop je product of dienst gewoon in het volgende gesprek. Vraag in het volgende gesprek om een afspraak.

Koud bellen: je eigen gedachten gunstig beïnvloeden

Er zijn een groot aantal manieren om je gedachten gunstig te beïnvloeden. Dit is overigens een belangrijke kenmerk van ondernemerschap. Ik vertel je nu drie manieren om je eigen gedachten gunstig te beïnvloeden.

Hoop

Houd altijd hoop. Als je als zzp′er veel aan koude acquisitie doet zijn er altijd veel klanten die over het aanbod nadenken. Ze kunnen dus “ja” zeggen, akkoord gaan en je product of dienst afnemen. Hoe meer je belt hoe groter het aantal “ja’s” dat je kunt krijgen.

Met andere woorden, houd hoop! Misschien heb je vandaag tien een keer een “nee” gekregen, maar er zijn ook veel prospects die nog over je aanbod nadenken! Zolang er nog veel loopt kun je hoop houden. Misschien zeggen er morgen wel twee klanten “ja”, waardoor je je omzet flink vergroot!

Een prospect die nog niet nee heeft gezegd kan nog ja zeggen!

Focus

Misschien heb je tot nu toe honderd keer gebeld en heeft er slechts één prospect “ja” gezegd. De meeste ondernemers focussen zich dan op de negenennegentig keer dat ze “nee” hebben gekregen. Hierdoor daalt je zelfvertrouwen en zie je er vreselijk tegenop om weer te gaan bellen.

Je kunt je als ondernemer ook richten op de enige klant die “ja” heeft gezegd. Hierdoor realiseer je je dat deze klant vertrouwen heeft in je product, je dienst en in jou als ondernemer.

Je geeft dan het signaal aan jezelf dat het heel goed mogelijk is dat anderen ook “ja” tegen je aanbod zeggen.

Focus je op de successen!

Proces

Een goede manier om succesvoller koud te acquireren is heel simpel: beter worden in koude acquisitie. Vraag je na een telefoongesprek af wat je de volgende keer beter kunt doen. Stel bijvoorbeeld jezelf de vraag: ‘’Hoe kan ik er voor zorgen dat de potentiële klant meer vertrouwen in mij krijgt?’’.

Hierdoor verplaatst de aandacht zich van mislukking naar “hoe kan ik er beter in worden”. In plaats van te focussen op mislukking en tegenslag, focus je je op het proces. Als je beter wordt in het koud bellen ga je ook meer verkopen!

Plezier en succes

Pas deze technieken toe en je zult merken dat je meer plezier krijgt en succesvoller wordt in het telefonisch verkopen.

Presentaties

Ik geef ook presentaties over de mindset bij het telefonisch verkopen. Deze presentaties zijn ideaal voor ondernemers. Je kunt me ook als ondernemersvereniging boeken.

Contact

Telefonisch verkopen is voor 50% techniek en voor 50% mindset. Wil je succesvol koud acquireren?  Denk eraan je mindset te trainen!

Categorie: Ondernemen

Rob ontmoeten

Wil je Rob een keer IRL ontmoeten? Je kunt je e-mailadres achterlaten. Dan sturen we je een berichtje als Rob ergens spreekt waar je naartoe kunt gaan.

stuur me bericht als rob spreekt

Angst voor koud bellen was last modified: by

Angst voor koud bellen: met dank aan Ambroz voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Angst voor koud bellen was last modified: by