Home » Leiderschap bij teams » Slecht functionerende teams » Medewerkers die tekortkomen
medewerkers die tekortkomen

Medewerkers die tekortkomen

Bijgewerkt op 9 juni 2024

Omgaan met medewerkers die tekortkomen

Hoe ga je om met medewerkers die tekortkomen? Iedere leidinggevende heeft te maken met medewerkers die tekortkomen terwijl dat vaak niet je slechste medewerkers zijn. Vaak zijn ze erg gemotiveerd en echte teamplayers, maar je kunt ze gewoon niet alles laten doen. Hier zijn oplossingen voor en over deze oplossing vertel ik je in dit artikel.

Mijn ervaring is dat elke leidinggevende te maken heeft met moeilijke medewerkers. Het maakt niet uit bij welk bedrijf je ook werkzaam bent, je hebt ermee te maken.

Medewerkers die iets tekortkomen

Een van de moeilijke medewerkers is een medewerker die op een bepaald gebied tekort komt.

Qua inzet, motivatie en instelling zijn het geen moeilijke medewerkers. Het feit dat ze tot de moeilijke medewerkers behoren is dat hun inzet, motivatie en instelling super is, maar ze gewoon in hun vak of manier van communiceren tekortkomen. Ze willen wel, maar kunnen het niet zo goed!

Dit zijn vaak de medewerkers waar je altijd van op aan kunt, gemotiveerd en echte teamplayers zijn.

Als een medewerker niet goed in zijn werk is, geen teamplayer is en de kantjes er van afloopt zul je qua gevoel er niet zo’n probleem mee hebben. De medewerker zul je eerst waarschuwen. En als het niet verandert uit het team zetten.

Tekortkomingen

Hoe gaan we om met een medewerker die tekortkomingen heeft terwijl zijn instelling en inzet super zijn? Er zijn twee uitgangspunten:

  1. Ze moeten zich ontwikkelen
  2. Ze moeten gemotiveerd blijven

Open kaart spelen

Ik denk dat het belangrijk is om gewoon open kaart te spelen. Geef aan dat de medewerker op dit moment tekortkomt en dat dit teamlid zich moet ontwikkelen en dat je moeite met de situatie hebt omdat dit teamlid zich altijd enorm inzet en zijn best doet.

Van groot belang is het dat je exact en concreet aangeeft wat het teamlid moet veranderen. Vaak gebeurt dit niet en blijft het beperkt tot “je komt op dit moment nog iets tekort”. Geef voorbeelden uit de praktijk aan en laat het zien wat je bedoelt. Maak het zo duidelijk en praktisch als mogelijk!

Vertel waarom

Mijn ervaring is dat een teamlid iets sneller verbetert, leert en toepast als hij te horen krijgt waarom hij iets moet doen.

Als een teamlid begrijpt waarom hij het anders moet uitvoeren zal hij gemotiveerd worden om het uit te voeren zoals je aangeeft. Dus geef naast wat hij moet veranderen nadrukkelijk aan waarom hij dat anders moet doen.

Geef aandacht

Sommige leidinggevenden zijn geneigd om minder aandacht te besteden aan medewerkers die tekortkomen, maar ik denk dat je juist veel aandacht aan deze teamleden moet besteden. Problemen met het team ontstaan vaak doordat de overige teamleden zich ergeren aan de teamleden die tekortkomen. Geef daarom juist veel gemeende aandacht aan de teamleden die tekortkomen hebben.

Plan evaluatiegesprekken met medewerkers die tekortkomen

Ik denk dat het belangrijk is om af en toe formele of informele gesprekjes met alle teamleden te hebben. Geef als leidinggevende aan of en in welke mate je vindt dat de teamleden zich ontwikkelen en reik tips aan hoe ze dat kunnen doen.

Geef complimenten

Geef complimenten als ze zich ontwikkelen, vooruitgang boeken en hun uiterste best doen. Natuurlijk kun je op alle andere momenten ook complimenten geven. Het is belangrijk dat zij doorhebben dat jij ziet dat ze groeien, zich ontwikkelen en hun uiterste best doen. Hun ontwikkeling en goede gedrag moeten door jou als leidinggevende bevestigd worden. Beloon ze!

Teambuilding kun je leren

Teambuilding is iets dat je kunt leren en zeker als je team niet goed functioneert als team, dan is het zaak dat je de verantwoordelijkheid neemt en leert hoe je het team door de moeilijkheden heen kunt helpen.

Rob Wuijster

Rob Wuijster

Teambuilding specialist

Specialist in teambuilding, voormalig bondscoach. Transformeert een groep mensen tot een team. Spreekt als gastspreker over teambuilding en biedt teambuilding workshops en begeleidingstrajecten.