Geschatte leestijd: 3 minuten
Effect van kleuren in je presentatie
Wist je dat elke kleur bewust en onderbewust een betekenis voor mensen heeft? Een kleur staat onbewust en bewust voor iets. Rood betekent bijvoorbeeld gevaar en stoppen. Rood is ook de kleur van romantiek.
Naast een betekenis roept een kleur ook emotie bij mensen op. Zonder na te denken en er besef van te hebben heeft een kleur invloed op ons. Of we het nu willen of niet, het gebeurt! Wat gebeurt er als je een grijze kamer binnenloopt? En hoe voel je je als je een kamer binnenloopt met veel zomerse kleuren?
Boodschap ondersteunen met kleuren
Tijdens je presentatie wil jij je boodschap zo goed mogelijk over laten komen. Hier wordt vaak enorm veel werk in gestoken. We besteden o.a. veel tijd aan de juiste tekst, afbeeldingen en voorbeelden. Uren en uren worden besteed om ervoor te zorgen dat de boodschap zo goed mogelijk overkomt. Dit is nodig en ook goed!
Je kunt de boodschap nog beter laten overkomen als je kleuren gebruikt die de boodschap ondersteunen. Stel je voor dat je een presentatie over liefde geeft. Kun je de tekst dan het beste in grijs of in rood maken? Kun je dan beter kiezen voor grijze of rode afbeeldingen?
Overtuigend presenteren
Als je hulp nodig hebt, hebben we een training overtuigend presenteren voor je. En we hebben ook een budgetvariant: onze presentatiecursus op CD.
Ik ben een Nederlandse motiverende spreker en ben dus gewend om presentaties te geven.

Eric van der Velden: Jouw presentatie was totaal anders
Persoonlijk heb ik het nooit zo op presentaties. Ze zijn vaak saai en erg belerend. Jouw presentatie was totaal anders. Je hebt een verhaal te vertellen. Dat doe je op een boeiende manier. Hierdoor trek je de aandacht naar je toe en weet je jouw boodschap voor de ander zo over te brengen waardoor ik …
Eric van der Velden: Jouw presentatie was totaal anders Lees meer »
Video: effect van kleuren in je presentatie
Als je een presentatie over liefde geeft wordt de boodschap krachtiger als je rode tekst en rode afbeeldingen gebruikt. Het versterkt je boodschap. Daarnaast maakt de presentatie ook meer emotie bij het publiek los doordat de boodschap door de kleur wordt ondersteund.
Denk eraan dat een kleur vaak meerdere betekenissen heeft. Bijvoorbeeld de kleur rood: passie, actie, dynamiek, vitaliteit, liefde, energie en kracht.
Als je een presentatie voorbereid, gebruik dan de juiste kleuren om de boodschap te ondersteunen en om de boodschap krachtiger te maken. Als je dat doet zorgt dat ook voor meer emotie bij het publiek. Kijk de video!
We hebben een prachtige presentatietraining waardoor je overtuigend leert presenteren. En je kunt ook verder kijken bij onze presentatiecursus op CD of onze checklist voor presentaties downloaden.